Između Sente i Kanjiže, Bečeja i Vrbasa, kao i Karavukova i Bača verovatno više nikada neće saobraćati vozovi.
Pruge između ovih mesta su na listi 15 deonica sa kojih će šine i pragovi biti uklonjeni u naredne dve godine. Na nekim od ovih pruga zvuk lokomotive nije zaparao vazduh već decenijama, pa su mnoge zarasle u korov i njima se više ni peške ne može proći, navodi Euronews Srbija.
Jedna po jedna od ovih pruga je zbog smanjenog broja putnika izbacivana iz reda vožnje, a na spisku ima i deonica na kojima vozova nema duže od četiri decenije. „Infrastruktura železnice Srbije“ je izabrala firmu koja će demontirati 435 kilometara pruga, pojedine lokalne samouprave već imaju planove kako će iskoristiti prostor koji će biti oslobođen za biciklističke staze, a pojedini stručnjaci ipak smatraju da je pre odluke o njihovom uklanjanju trebalo uraditi opsežnije analize potreba i građana i privrede na teritoriji na kojoj se ove lokalne železničke saobraćajnice nalaze.
„Infrastruktura“ je potpisala ugovor sa kompanijom ZGOP iz Novog Sada o prodaji šina, skretnica, skretničkih delova i kolosečnog pribora koji se budu dobili prilikom demontaže 15 pruga u Srbiji. Reč je o oko 25.000 tona sekundarnih sirovina, čijom prodajom u staro gvožđe će ovo javno preduzeće zaraditi nešto više od 302 miliona dinara.
Infrastruktura železnice Srbije
Nenad Stanisavljević iz „Infrastrukture“ objašnjava za Euronews Srbija da će oko 350.000 otpadnih drvenih železničkih pragova, koji prema poslednjoj klasifikaciji i propisima koji su uvedeni od pre dve godine predstavljaju opasan otpad, biti ustupljeni na dalje raspolaganje kompaniji koja je taj posao dobila na tenderu Ministarstva zaštite životne sredine.
Vrednost otpadnih drvenih železničkih pragova koji će na ovaj način biti uklonjeni, uglavnom sa teritorije Vojvodine, gde se nalazi oko 400 kilometara ovih pruga, iznosi oko 6,8 miliona evra. „Prethodnih decenija bilo je više pokušaja da se uradi ovaj veliki posao i reši problem starih pruga u Srbiji, ali su se svi završavali neuspešno. U naredne dve godine će sa teritorije Vojvodine biti uklonjen opasan otpad u vidu starih drvenih železničkih pragova i na taj način ćemo doprineti unapređenju životne sredine na ovom području“, kaže Stanisavljević.
Stanisavljević kaže da je reč o prugama čije funkcionisanje i održavanje ni na koji način nije bilo isplativo, kao i da bilo kakve nove investicije i popravke nemaju ni ekonomsko, ni saobraćajno opravdanje.
Demontiranjem i uklanjanjem starih železničkih infrastrukturnih kapaciteta koji odavno više nisu u upotrebi, oslobodiće se i oko 590 hektara zemljišta u infrastrukturnom i pružnom pojasu, u 26 opština širom Srbije. Lokalne samouprave će moći da ga koriste za najrazličitije namene i u skladu sa svojim potrebama.
Srbija je inače trenutno „pokrivena“ sa oko 3.348 kilometara pruga.