Svi osim jednog izdavača moraće da menjaju udžbenike iz biologije za 8. razred osnovne škole, tačnije da ponovo izmene lekciju o „biološkom smislu adolescencije“, u kojoj piše da pored ženskog i muškog postoji i međupol.
Sporna lekcija bila je tema i skupštinskog odbora za obrazovanje.
Da to što su rođeni kao dečak i devojčica – ne mora tako da ostane, da postoje osobe rođene „u pogrešnom telu„, piše u udžbenicima biologije za 8. razred. Ali neće još dugo. Naime, nakon što je u javnosti pokrenuta polemika, Ministarstvo prosvete pokrenulo je proceduru da se formulacija preispita. I saopštava da će morati da se menja.
„Kada govorite osmaku koji je adolescent, kada dolazi do nekih hormonskih poremećaja, mislim da se propagiranje tolerancije može uraditi na mnogo jasniji i prijemčiviji način nego kao što je to urađeno u konkretnom udžbeniku. Ta predznanja učenici stiču u drugoj polovini srednjeg obrazovanja, a ne u vremenu kada idu u osmi razred“, navodi Branko Ružić, ministar prosvete, objavio je RTS.
Sporna lekcija dovela je i do spora na skupštinskom Odboru za obrazovanje.
„Mi nismo rođeni kao muškarci i žene, da prevedem ovo, nego ćemo kroz sociološki razvoj ne znam kada i kako psihofizički da preispitamo ko smo i šta smo i da donesemo odluku da li smo muškarci ili žene, to kaže udžbenik biologije“, kaže Boško Obradović, narodni poslanik.
Narodni poslanik Zoran Lutovac navodi da je to video ne kao opredeljenje – da li će se neko opredeliti da li je muško ili žensko, nego da li će onaj koji ima problem sa tim imati šansu da to kaže.
Nacionalni prosvetni savet je naveo i da ne sme biti ideologije u lekcijama. Stručnu ocenu kvaliteta rukopisa daje Komisija Zavoda za unapređivanje obrazovanja, koja je utvrdila da treba ispraviti nedostatke u sedam od osam odobrenih udžbenika.
Osporeni program usvojen je pre dve godine, a primenjuje se od prošle. Autori udžbenika kažu da su lekcije pisali na naučnim činjenicama, u skladu sa prihvaćenim planom i programom.
„Ne možemo da poreknemo da u našem društvu postoje ljudi koji se prosto ne osećaju da pripadaju onom polu kojeg su, i da takvi ljudi postoje. Akcenat ovih lekcija je na razvijanju razumevanja i tolerancije u našem društvu i među našim učenicima“, objašnjava Milica Mirojević, autorka udžbenika.
Ni među pravnicima ne postoji saglasnost o usklađenosti sporene lekcije o rodu sa Ustavom i zakonima. „Ustav ne poznaje rod kao kategoriju, on poznaje pol i govori o ravnopravnosti polova, dakle muškarca i žene“, kaže Slobodan Orlović, pravnik.
Emila Stojanović, akreditovana realizatorka obuke Nacionalne akademije za javnu upravu u oblasti rodne ravnopravnosti i zaštite od diskriminacije navodi da Ustav kaže – svako dete ima pravo na očuvanje svog identiteta.
„Mi imamo različite identitete – nacionalni, religijski, rodni. Dakle, svako dete ima pravo da očuva taj identitet“, kaže Stojanovićeva.
Ministarstvo prosvete saopštava da će sedam od osam izdavača udžbenika biologije dobiti obrazloženje i rok u kojem su dužni da dostave ispravljen rukopis Zavodu za unapređenje obrzovanja.
IZVOR RTS