Zastara duga za struju: Šta je potrebno da znate o zakonskom roku i novim pravilima?

Od strane Ozon
0 komentari

Prema Zakonu o obligacionim odnosima Republike Srbije, građani koji nisu izmirili račune za struju, a prošao je zakonski rok od tri godine od dana dospelosti plaćanja, mogu da se pozovu na zastaru potraživanja. To znači da nakon isteka roka od tri godine, Elektroprivreda Srbije (EPS) ne može sudski naplatiti dug, osim ako nije pokrenut postupak tužbe ili izvršenja pre isteka tog roka. Dakle, ukoliko dug nije utužen i ako je prošlo više od tri godine, građani mogu tražiti da dug bude otpisan na osnovu zastare.

Sremska Mitrovica –  Elektroprivreda Srbije (EPS) najavila je promene u načinu izdavanja računa za električnu energiju koje će stupiti na snagu od januara 2025. godine. Ključna novina je uvođenje promenljivog poziva na broj, čime će se okončati praksa saldiranja dugova i omogućiti potrošačima jasniji uvid u to koji obračunski period plaćaju.

Ova izmena deo je usklađivanja sa Uredbom o uslovima isporuke i snabdevanja električnom energijom iz 2023. godine. Konkretno, član 75. stav 7 Uredbe nalaže da svaka uplatnica uz račun mora jasno naznačiti obračunski period. Takođe, promena je u skladu sa članom 90 Zakona o zaštiti potrošača, koji zahteva da računi budu izdati isključivo za mesečne obračunske periode.

Dosadašnji sistem omogućavao je EPS-u da uplate automatski preusmerava na najstarije dugove potrošača, bez obzira na to da li su oni osporeni ili čak zastareli. Mnogi građani su se zbog toga suočavali s problemima u dokazivanju da su uredno plaćali svoje račune.

Prema Zakonu o obligacionim odnosima Republike Srbije, građani koji nisu izmirili račune za struju mogu se pozvati na zastaru potraživanja ako je prošao zakonski rok od tri godine od dana dospelosti plaćanja. To znači da, nakon isteka roka od tri godine, Elektroprivreda Srbije (EPS) više ne može sudski naplatiti dug, osim ako nije pokrenut postupak tužbe ili izvršenja pre isteka tog roka. Dakle, ukoliko dug nije utužen i ako je prošlo više od tri godine, građani mogu tražiti da dug bude otpisan na osnovu zastare.

Prethodni sistem

Dosadašnji sistem omogućavao je EPS-u da uplate automatski preusmerava na najstarije dugove potrošača, bez obzira na to da li su oni osporeni ili čak zastareli. Mnogi građani su se zbog toga suočavali sa problemima u dokazivanju da su uredno plaćali svoje račune, jer nije bilo jasno označenih poziva na broj koji bi ukazivali na konkretni obračunski period.

Dokazivanje zastare i mogućnosti odbrane

Dokazivanje zastare može biti izazovno, naročito u situacijama kada nema jasno označenog poziva na broj. Međutim, postoji nekoliko načina kako možete pokušati da dokažete zastaru i osporite naplatu duga koji je prošao rok zastare:

  1. Dokazi o uplati: Ako imate dokaze o uplatama, poput potvrda o uplati ili izvodima iz banke, to može biti ključni dokaz. U slučaju da ste uplaćivali iznos za određeni mesec, a ne za dug koji je nastao pre više od tri godine, potrebno je da sačuvate te potvrde i jasno obrazložite za koji period je uplata izvršena.
  2. Komunikacija sa EPS-om: Ako na računima nije bio upisan poziv na broj, a tvrdite da je uplata bila za određeni period, trebalo bi da zatražite detaljan izveštaj o svim iznosima koji su knjiženi na vašem računu i da ih povežete sa specifičnim mesecima i godinama.
  3. Dokumentacija o utuženju: Ako dug nije bio predmet tužbe ili izvršenja pre isteka tri godine, možete koristiti ovaj argument da osporite dug. Ako EPS nije pokrenuo postupak naplate na vreme, dug bi mogao biti zastareo, čak i ako je iznos uplaćen za prethodni mesec.
  4. Pravno pozivanje na Zakon o obligacionim odnosima: Prema članu 378. Zakona o obligacionim odnosima, potraživanja za isporučenu električnu energiju zastarevaju u roku od tri godine, osim ako su već utužena (predata sudu ili izvršitelju).

Novi sistem: Poziv na broj i kako se pripremiti

Od januara 2025. godine, poziv na broj na računima EPS-a biće promenljiv i poslednje četiri cifre poziva označavaće godinu i mesec obračunskog perioda. Na primer, za januar 2025. godine, poziv na broj će se završavati sa „2501“. Ova promena omogućava korisnicima bolji uvid u to koji račun plaćaju, čime se smanjuje mogućnost grešaka u obračunu.

Pravni osnov za zastarevanje računa za struju

Prema Zakonu o obligacionim odnosima, dugovi za struju zastarevaju za tri godine od dana dospelosti plaćanja. Ako EPS ili izvršitelj pokušaju naplatu duga koji je stariji od tri godine i nije utužen, građani se mogu pozvati na zastaru pred sudom ili nadležnim organima.

Preporuke za građane: Kako da pratite promene

  1. Proveravajte poziv na broj: Od januara 2025. godine, poziv na broj će se menjati svakog meseca i označavaće tačan obračunski period. Obavezno proverite da li se poziv na broj poklapa sa mesecom za koji plaćate.
  2. Čuvajte dokaze o uplati: Iako je dosadašnja praksa omogućavala preusmeravanje uplata na najstariji dug, novi sistem omogućava bolju kontrolu nad plaćanjima. Čuvajte sve potvrde o uplati i unosite tačan poziv na broj pri elektronskim uplatama.
  3. Pratite zastareli dug: Ako primite obaveštenje o dugu koji je stariji od tri godine i nije utužen, tražite detaljan izveštaj od EPS-a i pozovite se na zastaru.
  4. Obratite pažnju na nepravilnosti: Ako primetite da nešto nije u redu sa računom, obratite se korisničkoj službi EPS-a i tražite objašnjenje. Ako dobijete tužbu ili obaveštenje od izvršitelja, proverite da li je dug zastareo i pravno se zaštitite.

Novi sistem EPS-a omogućava potrošačima jasniji uvid u svoje račune i periodične obaveze, ali je i dalje važno pratiti sve promene i zaštititi svoja prava u slučaju dugova koji su prešli rok zastare. Zastara može biti vaša odbrana, ali samo ako pažljivo pratite sve potrebne korake i dokumentaciju.

Možda Vam se svidi i

Ostavi komentar