Sremska Mitrovica – OŠ „Slobodan Bajić Paja“ nosilac međunarodnog statusa Eko škole – učenici istražuju karbonski otisak
Osnovna škola „Slobodan Bajić Paja“ od 1. oktobra 2024. godine ponosni je nosilac Međunarodnog statusa Eko škole, što potvrđuje njen posvećen rad na podizanju ekološke svesti među učenicima.
U sklopu ovog priznanja, škola trenutno realizuje projekat „Karbonski otisak“, koji se odvija putem Moodle platforme i prati ga veštačka inteligencija. Cilj projekta je edukacija učenika o uticaju svakodnevnih aktivnosti na životnu sredinu i podsticanje ekološki odgovornih odluka.
Projekat obuhvata pet ključnih tema:
- Izračunavanje karbonskog otiska učenika – Učenici kroz upitnike i analizu svojih svakodnevnih navika saznaju koliko njihova potrošnja energije, način transporta i ishrana utiču na životnu sredinu. Cilj je da steknu uvid u faktore koji doprinose povećanju karbonskog otiska i mogućnosti za njegovo smanjenje.
- Hrana i karbonski otisak – Ova tema istražuje kako proizvodnja, transport i potrošnja hrane utiču na emisiju ugljen-dioksida. Učenici se upoznaju sa konceptom održive ishrane, važnosti lokalno proizvedene hrane i smanjenja otpada od hrane.
- Saobraćaj i karbonski otisak – Fokus je na analizi različitih vrsta prevoza i njihovom uticaju na emisiju gasova staklene bašte. Učenici istražuju prednosti javnog prevoza, biciklizma i pešačenja kao ekološki prihvatljivijih alternativa automobilima.
- Električna energija, grejanje i hlađenje – Ova tema se bavi pitanjem potrošnje električne energije i njenim izvorima. Učenici uče o značaju energetske efikasnosti, korišćenju obnovljivih izvora energije i načinima smanjenja potrošnje struje, grejanja i hlađenja.
- Otpad i karbonski otisak – Kroz ovu temu, učenici istražuju uticaj otpada na životnu sredinu i načine za njegovo smanjenje. Poseban akcenat je na reciklaži, ponovnoj upotrebi i smanjenju nepotrebne potrošnje resursa.
U projektu učestvuju učenici sedmog i osmog razreda, koji kroz predavanja, diskusije i upotrebu digitalnih simulacija, veb alata, mapa i kvizova proširuju svoja znanja i razvijaju ekološku svest.
Kroz ovaj inovativni pristup, škola nastoji da kod učenika podstakne kritičko razmišljanje i odgovorno ponašanje, kako bi donosili odluke koje doprinose smanjenju njihovog karbonskog otiska i zaštiti životne sredine.