Sremska Mitrovica – Spor oko organizacije nastave u Gimnaziji u Sremskoj Mitrovici izazvao je tenzije među učenicima, roditeljima i profesorima, a deo đaka odlučio se za protest i blokadu škole. Situacija je izazvala zabrinutost roditelja čija deca žele da pohađaju nastavu, ali su sprečena da to učine.
Ovakvi problemi u školama nisu česti, ali nisu ni neuobičajeni, naročito kada postoji sukob mišljenja između različitih grupa – učenika, roditelja, nastavnika i školskih vlasti. Protesti u školama i blokade nastave nastaju kada određene odluke izazivaju osećaj nepravde ili kada ne postoji jasan način za rešavanje problema kroz dijalog.
Najveći problem u ovakvim situacijama je to što se školski sistem, koji bi trebalo da bude mesto obrazovanja i razvoja, pretvara u prostor konflikta, a učenici postaju kolateralna šteta nesuglasica odraslih. Stručnjaci smatraju da škole moraju imati jasan krizni menadžment i strategije rešavanja sukoba kako bi se izbegle situacije poput ove.
Roditelji zabrinuti zbog blokade nastave
Među onima koji su izrazili nezadovoljstvo blokadom škole je i dr Željko Bosanac, specijalista ortopedije i otac maturanta koji se priprema za prijemni ispit. On ističe da je njegov sin odličan učenik i da mu blokada nastave onemogućava pripreme za fakultet.
„Nesporno je da se sa strane onih koji žele blokadu škole nalaze deca sa odličnim uspehom, ali i među onima koji žele da idu u školu nalaze se isto tako deca sa odličnim uspehom. Moj sin je maturant, treba da polaže prijemni ispit na Elektrotehničkom fakultetu, odličan je đak i sve vreme je imao samo petice. On želi da ide u školu i da se priprema za ispit, ali mu to nije omogućeno. Dolazio je čak i kada se ulazilo na zadnji ulaz, ali su ga tamo dočekivali profesori koji su ga nagovarali da ne ulazi i da se pridruži protestima“, tvrdi Bosanac.
Bosanac postavlja pitanje ko su profesori koji, prema njegovim saznanjima, utiču na decu i da li oni zloupotrebljavaju svoju poziciju u ovom kontekstu. „Zna se koji su to profesori, oni su u dosluhu sa organizatorima protesta. Neki od njih su čak potpisali da žele da se nastava prekine. Da li neki od njih nagovaraju učenike da blokiraju školu? Imam razloga da verujem da je to tačno“, kaže Bosanac.
Učenici koji podržavaju protest: Nastava neće biti održana dokle god podržavamo studentske zahteve
Sa druge strane, učenici koji podržavaju protest ističu da nastava neće biti održana dok god ne budu ispunjeni zahtevi studenata. „Ovo nije samo naša odluka, druge gimnazije širom Srbije takođe podržavaju studente i mi smo uz njih“, kažu učenici, napominjući da su sproveli anketu među učenicima škole, prema kojoj je 60% njih podržalo nastavak blokade.
Međutim, dr Bosanac je istakao da učenicima koji nisu za protest nije bilo dozvoljeno da učestvuju u plenumu. „Javno je putem megafona rečeno da ko nije za protest ne može da uđe na plenum“, rekao je Bosanac, naglašavajući kako su učenici koji nisu želeli da učestvuju u protestu bili isključeni iz procesa donošenja odluka.
Dodatno, prema saznanjima oca jednog učenika, postoji sumnja da neko ima ključeve od škole i da su ih, prema njegovim informacijama, deca dobila od nepoznatih lica. On veruje da je škola zaključana kako bi se sprečili učenici koji žele da idu na časove. „Za decu koja žele da nastave nastavu, ovo je ozbiljan problem. Roditelji su se našli u nezahvalnoj situaciji jer deca nisu u mogućnosti da obavljaju svoje obrazovne obaveze zbog blokade i zaključane škole“, kaže Bosanac, dodajući da je situacija postala ozbiljna jer se normalno obrazovanje za mnoge đake sada nalazi pod velikim pitanjem.
Roditelji koji podržavaju nastavak škole nedavno su održali sastanak
Roditelji su nedavno održali sastanak kojem je prisustvovalo oko 100 roditelja. Na tom skupu izraženo je nezadovoljstvo trenutnom situacijom, a od direktorke škole zatraženo je da preduzme konkretne mere kako bi se obezbedilo nesmetano pohađanje nastave. Pojedini roditelji su naveli da njihova deca osećaju pritisak da podrže protest, iako žele da idu na časove.
Odgovornost direktorke škole
Na pitanje zašto smatra da je važno da njegovo dete pohađa nastavu uprkos protestima, Bosanac kaže: „Zato što mu je to pravo, ali i obaveza. On zna da ga čeka težak prijemni ispit i želi da uči. Njega ne zanima politika, ali ga sada primoravaju da se interesuje za nju, jer vidi šta se događa oko njega. Ovi protesti svakako negativno utiču na obrazovanje. Škola se nikada neće oporaviti od ovoga.“
Bosanac smatra da direktorka škole snosi veliku odgovornost i da je trebalo da ranije reaguje: „Ne znam da li su je profesori podržali ili ne, ali sigurno je da škola mora da obezbedi normalan rad. Zašto se ne kontaktiraju nadležni organi kada su deca sprečena da idu na časove? Direktor škole ima obavezu da omogući svakom detetu pravo na obrazovanje.“
Roditelji koji se zalažu za nastavak škole traže intervenciju nadležnih institucija kako bi se sprečila dalja blokada škole. Bosanac smatra da rešenje mora biti pronađeno kroz institucije, ali i da je neophodno jasno odvojiti obrazovanje od političkih i drugih uticaja.
„Moramo da pronađemo zajednički stav i da se izborimo da deca idu u školu. Ako jedni mogu da blokiraju, možemo i mi. Ali mi ne želimo nasilje. Treba policija da se uključi, da obezbedi ulaz u školu i omogući svima da pohađaju nastavu. Bez toga, mi nemamo rešenje“, zaključuje Bosanac.
Blokada škole nastavljena je juče, a učenici Gimnazije u Sremskoj Mitrovici najavljuju novi plenum koji će se održati u petak, 21. februara.
2 komentari
Slažem se sa dr Bosanac, smatram da se i roditelji i deca koja nisu za blokadu moraju organizovati bez straha od neistomišljenika. Što se tiče direktora škole smatram da kao jedinka ne može mnogo da uradi, te da direktora treba da podrže roditelji i deca koja nisu za blokadu, a ne da ga smenjuju. Direktor je već dovoljno ugrožen i psihički i fizički.
Ceo članak posvećen mišljenju dr Bosanca. Šta je sa drugim mišljenjima. Kome se uči može da uči. Završiće fakultete i šta onda? Moraju da beže iz ove korupcije. Šta je dr Bosanac uradio da može neki specijalistički pregled da se uradi blagovremeno. Sada je teže zakazati nego pre pola godine kada se čak i precednik počeo baviti listama čekanja. Neka svako radi svoj posao…