SREMSKA MITROVICA. Početkom prošle godine jedan naš sugrađanin dobio je prvu sms poruku da mu je sa računa skinuto 5.000 dinara. Zbog poruka koje su usledile i novca koji mu je na ovaj način „nestao“ sa računa, naš čitalac podneo je, čim je uspeo da blokira karticu kojom je neko „plaćao“ u njegovo ime – reklamaciju i prigovor OTP Banci. U međuvremenu se žalio matičnoj filijali, ali i kontaktirao nadležne i podneo krivičnu prijavu. Njemu je skinuto oko 50.000 inara sa računa, sa pripadajućim uslugama banke. Kartice sa kojih je skinut novac blokirane su više od godinu dana.
Platne kartice jesu instrument plaćanja i o njima je potrebno voditi računa, kao i u slučaju gotovog novca, ali ipak…
Ovaj građanin nije uspevao da na vreme kontaktaktira banku, jer su se transakcije dešavale tokom vikenda a prvi izvod je dobio nakon vikenda, u ponedeljak. Pošto su sporne transakcije bile vikendom što je i doprinelo da se zloupotreba nastavi račun je blokiran tek u ponedeljak. Uz karticu je ukraden i PIN kod, koji su vešti
Banka ga nije obavestila o prvim transakcijama, što ga je dodatno onemogućilo da na vreme reaguje.
Korisnik i banka imaju „podeljenu odgovornost“ – za iznos zloupotrebe do 3.000 dinara odgovara korisnik, a sve preko tog iznosa banka je dužna da nadoknadi. Uslov da bi se ovo pravilo primenilo jeste da korisnik sa jednim normalnim stepenom pažnje čuva podatke o svojoj kartici, svoju karticu. To znači da ne daje podatke o kartici drugim licima, ako je potrebno da pošalje broj računa nekome da ne slika celu karticu, pa da pošalje i broj kartice i broj računa, već samo da pošalje broj računa. Da pin ne čuva zajedno sa karticom, da ukoliko obavlja plaćanje na internetu nikako jednokratnu lozinku koju dobije, takozvani OTP, ne šalje drugim licima sa kojima je u komunikaciji i slično.
Ipak, kako tvrdi, ovaj građanin Sremske Mitrovice, na žalbu koju je podneo OTP banci, dobio je odgovor- dopis, da je upoznat sa pravilima korišćenja kartice i PIN broja a da se ipak na neki način nije dosledno pridržavo. Što bi u ovom slučaju značilo da nije držao odvojeno platnu karticu i PIN kod. Takođe, u dopisu piše da se nisam pridržavao Zakona o platnim uslugama.
-Pokušao sam da sve rešim u Filijali ali i posle godinu dana, nema odgovora. Sudski proces je gotov, krivac kažnjen, postoji izjava da kartice i PIN nisu bile na istom mestu, podneo sam još jedan prigovor, odgovora još uvek nema.
Na banci je da se, u zavisnosti od okolnosti konkretnog slučaja, opredeli na koji način će dokazati da je reč o prevarenoj radnji platioca, odnosno da je platilac postupao s namerom ili krajnjom nepažnjom u ispunjavanju svojih propisanih obaveza. To mogu biti i posredni dokazi koji se tiču načina čuvanja kartice i PIN-a korisnika, načina korišćenja kartice i uopšte platnih instrumenata, načina upotrebe kartice od osobe koja ju je zloupotrebila, istorijski podaci u vezi s korišćenjem kartica konkretnog korisnika, ali i uopšte drugih proizvoda, na osnovu čega banke mogu da ukažu na obrazac ponašanja klijenta. Argumenti i dokazi koje dostave banka i korisnik cene se ponaosob i sveukupno u kontekstu specifičnih okolnosti svakog pojedinačnog slučaja. Dosadašnja praksa pokazuje da se, ako je, primera radi, korisnik fotografisao svoje kartice i te fotografije slao drugim osobama, to može uzeti kao dokaz da je reč o krajnjoj nepažnji klijenta, što onda znači da u slučaju zloupotrebe te kartice korisnik snosi celokupan gubitak.
Kada je kartica zloupotrebljena uz upotrebu PIN-a, a sa snimka kamere se vidi da osoba koja upotrebljava karticu čita taj broj koji je negde zapisan, to ukazuje na krajnju nepažnju korisnika u zaštiti tajnosti PIN-a, što znači da on u potpunosti snosi gubitak nastao zloupotrebom.
U ovom slučaju, smatra naš sagovornik, dokazano je da je on držao u tajnosti sve dokumente.
-Kartica se nalazila na jednom mestu, a PIN na drugom, odvojeno. što je i dokazano krivičnim postupkom protiv izvršioca. Čekam odgovor banke, drugi, a ako ga ne dobijem žaliću se Narodnoj banci Srbije.
Opšte pravilo je da je banka odgovorna za izvršenje platne transakcije za koju ne postoji saglasnost onoga koji plaća i dužna je da mu vrati iznos te transakcije odmah nakon saznanja da je reč o neodobrenoj platnoj transakciji.
Da bi se banka oslobodila odgovornosti za gubitak veći od 3.000 dinara, neophodno je da dokaže, odnosno učini izvesnim, van svake sumnje, da je platilac delovao prevareno ili da namerno ili iz krajnje nepažnje nije ispunio svoje propisane obaveze koje se odnose na upotrebu kartice, zaštitu personalizovanih sigurnosnih elemenata i obaveštavanje banke o gubitku, kradi ili zloupotrebi kartice.
Drugim rečima, ako je kartica zloupotrebljena za plaćanje na internetu u iznosu od 30.000 dinara, postoji pretpostavka podeljene odgovornosti, po kojoj će korisnik snositi gubitak u iznosu od 3.000 dinara, dok će mu banka nadoknaditi 27.000 dinara.