Privatni časovi za osnovce i srednjoškolce u Srbiji vredni su oko 110 miliona evra godišnje. Saznajte kako „sivo tržište“ dodatnog obrazovanja funkcioniše i kako utiče na kvalitet školskog sistema, piše magazin Biznis i finansije.
Neformalno tržište privatnih časova za osnovce i srednjoškolce u Srbiji procenjuje se na približno 110 miliona evra godišnje, što čini oko 30% ukupnih plata nastavnog osoblja u državnim školama. Ovaj oblik dodatnog obrazovanja u velikoj meri je „na crno“.
Prema istraživanjima, privatni časovi u zemljama postkomunističkog bloka, uključujući Srbiju, postali su prećutni način za nastavnike da poboljšaju svoje prihode. Situacija je posebno izražena od devedesetih godina prošlog veka, kada su privatni časovi postali redovna pojava zbog štrajkova i nestašica u prosveti, a danas su se proširili i na onlajn učenje.
Raznovrsnost predavača na tržištu privatnih časova uključuje aktivne i penzionisane profesore, stručnjake iz različitih oblasti, ali i studente. S druge strane, sve više roditelja traži pomoć za svoju decu već pri pripremama za osnovnu školu. Najveća potražnja je za časovima iz matematike, srpskog jezika, stranih jezika i prirodnih nauka. Cene časova variraju od 400 do 1.200 dinara, u zavisnosti od regiona.
„Kupci“ ovakvih usluga su sve mlađeg uzrasta, jer se sa privatnim časovima počinje već tokom pripreme dece za polazak u osnovnu školu.
Privatni časovi su najjeftiniji u manjim gradovima i na selu, gde se kreću od 400 do 800 dinara, negde do 1.200 dinara. Što je veća sredina i prosečna zarada, to su veće i cene za ovakve usluge.
Ali, bez obzira na razlike, način plaćanja je isti – novac se daje na ruke.
Međutim, iako je broj privatnih časova u porastu, stručnjaci naglašavaju da to ne garantuje kvalitet. Na Pedagoškom fakultetu u Somboru ističu da nova generacija studenata pokazuje slabije znanje i manju sposobnost za povezivanje činjenica. Dr Gordana Kozoderović napominje da studenti često dolaze sa nedostatnim osnovnim znanjem, dok dr Dejan Molnar sa Ekonomskog fakulteta primećuje da su studenti danas fokusirani na praktična znanja, ali često ne razlikuju znanje od informisanosti, piše magazin Biznis i finansije
Prema procenama, oko 205.000 učenika koristi usluge privatnih časova, što čini 35,4% učenika osnovnih i srednjih škola u Srbiji. Privatni časovi najčešće se pohađaju tokom školske godine, a prosečan učenik ih koristi šest puta mesečno, uz prosečnu cenu časa od 10 evra. Ove procene pokazuju da tržište privatnih časova u Srbiji zaista može dostići vrednost od 110 miliona evra godišnje.
Ceo tekst čitajte OVDE.