Poreklo: Selo Šuljam

Od strane Ozon
1 komentar


SREMSKA MITROVICA. Poreklo stanovništva sela Šuljam, opština Sremska Mitrovica. Prema studiji Miloša Đ. Škarića “Dvanaest sela u Fruškoj gori”. Priredio saradnik portala Poreklo Milutin Mitrović.

O postanku sela Šuljma priča se ovo: Na današnjem šulamačkom zemljištu pre 200 god. živeo je narod Srbi i Grci, i behu rastreseni ponajviše po dolovima Mutalja, Aljmaša i Šuljma. Grci behu naseljeni po jugoistočnom delu brega Glavice. U drugoj polovini XVIII stoleća raštrkani se svet malo pomalo prikuplja u dolu Šuljmu, dok se stvori seoce, kome dadoše ime po dolu.

Istočno od brega Glavice leži breg Sudinac, gde je po pričanju bio sud rastresenom narodu, pa otud i ime tome bregu.
Na 300 koraka od Sadinca ia sever, a među putovima što vode na Istočnik (izvor) i Lipovac (izvor, pored kojega je hrast grdno velik, koji je zasadio pre 150 god. kapral Petar Bošković), pod Dobrečom (breg) vide se i danas ostaci ruševina negdašnjega manastira. Pečat toga manastira po beleškama crkvenih knjiga, nalazi se u Karlovcima. Priča se da je pre 50—60 god. živeo u Šuljmu Ignat Vasić, berberin, pa je kod Istočnika, gde je po pričanju bila nekad crkva, spavao i snio, da na mestu toga starog manastira podigne novi manastir. On proda svu svoju sermiju i podigne kao neku crkvicu na mestu starog manastira. Narod je zove manastir; posvećena je sv. Panteliji, i na taj dan se tu slavi. Taj isti berberin udesio je tu i „kuponicu“, gde su dolazili ljudi sa svih strana, da se kupaju i leče od bolesti. Jedan Čerevićan bio je sakat i oduzet, a čim se okupao, ozdravio.

Kod Istočnika, kažu, da je bila crkva; taj berberin je tu kopao i mnoge kosti ljudske iskopao pa preneo i sahranio pod svoju kapelicu. Taj berberin nije odavno umro, i pod starost je prosio.

Današnja šulamačka crkva sagrađena je i posvećena 18. juna 1766.

O školi nigde ništa nema, a teško da je i bilo u to doba u selu škole. Priča se, da je uz crkvu s južne strane bila škola na mestu, gde se još i danas vidi temelj zgrade.

Severno od Šuljma, gde su danas bašte seoske, to se mesto zove Selište; tu su bila prva naselja.

Bregovi: Jančikovac (na njemu je staro groblje), Sudinac, Vetrenjača, Paprena, Dobreč, Glavica i Belinac, za koji je svezana ova pričica: Ognjena Marija sestra sv. Pantelije, imala je još i brata Belu, koji je bio kralj. Drugi jedan kralj hteo ju na silu uzeti, te se Bela i taj kralj na tom bregu pobiju, i Bela pogine. Po njemu se i nazvao breg Bejinac.

Dolovi: Grabovac Lipovac, Borkut, Istočnik, Vrlan, Vrbovac, Bupovac, Aljmaš, Mutalj i Šuljam, u kom je selo.

Šume: Paprena, Glavice, Dugački Čot, Klanac, Topolik, Andrijevo malo i veliko.

Njive: Cerje Orlovače Mutalj Jančikovci Metlare, Opsište, Čovinac, Dužnice, Strmoglavnice Veliki Delovi Krateli Almaš.

Livade: Prosine, Opsište, Metlare.

Istočna strana sela zove se Belo Brdo, a zapadna Crno Brdo.

Groblje je kadgod bilo oko crkve; sad je na Jančikovcu.

Na Grlavici je Zmajev Kamen, u njemu udubina, u kojoj ima vode; tu se zmaj kupao. Kažu, da su ga viđali, kad bi dolazio na tu vodu, a to je bio zmaj Sentivanski, Danas žene idu na tu vodu na Usekovanje i njome se umivaju od očiju.

Izmeđ Grgurevaca i Šuljma, u dolu Aljmašu, ima vodica od groznice.

Selo ima 64 porodice sa 954 duše.

Aćimović – Aranđelovdan (Bačvani)

Anđelić – Mratindan

Antić – Mratindan (iz Grgurevaca)

Bošković – Nikoljdan

Božić – Aranđelovdan

Čarubdžić – Đurđic

Ćirić – Đurđevdan

Dević – Nikoljdan

Dimović – Nikoljdan (Grci)

Dukić – Vasiljevdan (Vlasi, doseljeni iz Banata pre 40-50 godina)

Đurčić – Nikoljdan

Đurđević – Aranđelovdan

Feničanin – Vasiljevdan (pre su bili Slovaci)

Filipendin – Lučindan (iz Kule u Bačkoj, danas novoverci)

Gajić – Aranđelovdan (iz Sentivana)

Grujić – Đurđevdan (iz Malih Radinaca)

Grujičić – Đurđic

Ilić – Jovanjdan (iz Iriga)

Nićiforović – Lučindan (iz Vrbasa, danas novoverci)

Ivković – Aranđelovdan

Janić – Sveta Petka

Janković – Đurđevdan

Jelačić – Nikoljdan (iz Kruševca)

Jurišić – Sveti Vartolomej i Varnava (tako se zovu po arambaši Juriši, poreklom iz Makedonije, koji je pobio Turke, kad su pošli Grgetak robiti, oteo od njih jevanđelje i putir, koji se i danas čuva u crkvi.)

Karić – Vavedenje (čovek se doselio iz Hrvatske i priženio se u kuću)

Kerpetar – Jovanjdan (pre bio Slovak, danas novoverac)

Kosanić – Sveta Petka (Cigani)

Krstić – Jovanjdan (iz Banata pre 40 god)

Kuštrić – Jovanjdan (Bačvani)

Kuzminac – Đurđic

Laćarac – Jovanjdan

Lazić – Sveti Alimpije

Lukić – Aranđelovdan (Bačvani)

Manastirac – Stevanjdan

Miličević – Vasiljevdan

Milinković – Nikoljdan

Miloradić – Sveti Alimpije (Bačvani)

Milošević – Mratindan

Nikolić’ – Nikoljdan

Nikolić” – Nikoljdan (iz Hercegovine, danas ih zovu Ere)

Novković – Đurđevdan

Pejnović – Aranđelovdan

Petrović – Nikoljdan

Popović – Miholjdan

Radosavljević – Aranđelovdan

Rajčić – Đurđic (Sentomašani)

Rakić – Lučindan (iz Kuzmina, danas novoverci)

Ranković – Aranđelovdan

Sivac – Nikoljdan (iz Kikinde)

Smiljanić – Aranđelovdan (iz Bešenova)

Stefanović – Đurđic

Subašić – Lučindan (Bačvani, danas novoverci)

Suvić – Jovanjdan (iz Grgurevaca)

Šašinački – Aranđelovdan

Šijački – Nikoljdan (iz Futoga, kamo su bili došli iz Pirota)

Tadić – Jovanjdan

Teodorović – Aranđelovdan

Terzić – Nikoljdan (iz Futoga)

Vasić – Nikoljdan

Vidić – Stevanjdan (Bačvani)

Vidov – Jovanjdan (iz Hrvatske)

Vujčić – Jovanjdan (Sentomašani)

Vukadinović – Đurđic

IZVOR: Miloš Đ. Škarić “Dvanaest sela u Fruškoj gori” (Objavljeno u Zborniku za narodni život i običaje južnih Slavena, broj 24, JAZU, Zagreb, 1919, str. 264-266. Priredio saradnik portala Poreklo Milutin Mitrović.

Možda Vam se svidi i

1 komentar

Mile 17.01.2024. - 12:54 pm

Kad govorimo o Suljmu govorimo, o suljamackog glavici gde je Peobus zasadio carski vinograd 280 god. Sto znaci dva veka pisle zabrane uzgoja vinove loze izvan Rima odnisno danasnje italije.
Pogledajmo Duletov dud koji ima 218 godina, ima suljam doata toga.

Komentari su zatvoreni.