Sremska Mitroviica – Ako iznajmljujete stan ili imate nekog ko to radi, sigurno ste se susreli sa pitanjima vaših prava i obaveza, a posebno ko je dužan da plati popravku u stanu – stanar ili stanodavac? Često se dešava da o tome polemiše i na društvenim mrežama gde pročitamo da se podstanar požalio da se pokvario šporet, rerna, bojler, mašina za pranje veša, frižider, strujomer… Večita dilema nastaje oko toga ko treba da plati popravku u iznajmljenom stanu, da li je to stanar koji boravi u tom objektu ili je pak vlasnik stana.
Iako većina podstanara potpisuje neki vid ugovora prilikom iznajmljivanja stana, nije u svima precizirano šta se radi i ko snosi troškove kada dođe do kvara.
Često se polemiše na društvenim mrežama o tome ko je odgovoran za popravku šporeta, rerne, bojlera, mašine za pranje veša, frižidera, strujomera i sličnih uređaja.
Šta kaže zakon?
Zakon o obligacionim odnosima jasno definiše obaveze stanodavca. Investicione popravke, kao što su popravke bojlera, veš mašine, šporeta i frižidera, plaća vlasnik stana. Zakon takođe navodi da je stanodavac dužan da održava stvar u ispravnom stanju tokom trajanja zakupa i da vrši potrebne popravke.
Važnost ugovora
Najbolji način da se zaštitite od potencijalnih problema jeste potpisivanje ugovora o zakupu. Ugovor bi trebalo da precizira ko je odgovoran za popravke u stanu. Obaveza vlasnika stana je da popravi svaki uređaj koji ostaje u stanu nakon iseljenja zakupca, osim ako štetu nije prouzrokovao zakupac svojim nemarom ili namerno.
U ugovoru treba precizirati da eventualne kvarove u stanu otkloni gazda ili podstanar. Ukoliko to čini podstanar, onda će se naredna kirija umanjiti za iznos koliko su vredeli izvedeni radovi. Potrebno je stoga zvati majstora koji izdaje račune za usluge.
U pisanom dogovoru trebalo bi da stoji i koliki je otkazni rok koji po zakonu može da potraje i do tri meseca. Poštuje se dogovorni otkazni rok naveden u ugovoru kao i uslovi pod kojima je moguće povećati kiriju.
Eventualno krečenje stana o trošku zakupca pre iseljenja, vraćanje depozita za stanarinu i druge situacije takođe je potrebno definisati ugovorom. U protivnom, desiće se da gazda naprasno „zaboravi“ da je uzeo depozit ili da tu svotu zadrži kao kompenzaciju za to što mu je stanar „uništio nameštaj“.
Saveti za podstanare
Pre useljenja, proverite ispravnost uređaja, ventila, stolarije i drugih elemenata u stanu. Napravite zapisnik o primopredaji koji opisuje stanje nameštaja i bele tehnike. Definišite sve obaveze i prava u ugovoru, uključujući otkazni rok, eventualne popravke i vraćanje depozita.
Za sve veće popravke u iznajmljenom stanu odgovoran je stanodavac, dok sitne popravke izazvane redovnom upotrebom snosi stanar. Potpisivanje detaljnog ugovora o zakupu je ključ za izbegavanje sporova i osiguranje mirnog podstanarskog života.