SREMSKA MITROVICA. Građani Sremske Mitrovice, za proleće, mogu mnogo uštedeti ako sa četvorotočkaša pređu na bicikl. „Vozim i auto, motor i bicikl, ali najisplativije je da po gradu sve odradim biciklom. Naslonim bicikl ispred banke, odradim šta imam i nastavim dalje. Brže nego automobilom. Sremska Mitrovica je ravna, lako je voziti bicikl, uštedi se, a i zdravije je, kaže Ejić Saša, vlasnik bicikl servisa.
Proleće većinu građana motiviše da izvuku dvotočkaše iz garaža. Ako svoj bicikl niste vozili tokom zimskih meseci, primetićete da su gume malo izduvane, da možda treba podmazati lanac a vrlo je verovatno da ni kočnice nisu u najboljem stanju. Kako bi vaš miljenik bio tip-top i uvek vas bez problema dovezao na željenu destinaciju, morate ga održavati. Ukoliko u njega redovno ulažete onda mu neće biti potreban veliki remont. Dovoljno je da se malo „dotegne“ i biće kao nov tokom cele sezone.
Šta najčešće spada u sezonski servis?
Provera pritiska u gumama, štelovanje kočnica i menjača, provera pogonskog sistema, dotezanje srednjeg pogona, upravljača i šolja upravljača, provera i zatezanje svih šrafova na biciklu, podmazivanje menjača i lanca i po potrebi bužira i sajli.
Kočnice, signalizacija, osvetljenje na biciklu, gume, luft u kormanu, to je najbitnije da se proveri pre početka vožnje, kaže Ejić.
“Kako ja radim kompletan servis. Prvo ga operem, očistim, odmastim, koristim sredstva za odmašćivanje, tada krećem od dole, uradim prednji točak, njega skinem, podmažem sve unutra, sređujem zadnji točak isto tako, zatim i njega montiram. Tada ide štelovanje kočnica, ručnih kočnica, sajli, srednjeg i zadnjeg menjača, luft u ”glavi“
Ukoliko primetite da kočnice ne funkcionišu kako treba, da previše jako treba da ih stiskate ili da uopšte ne rade, velika je verovatnoća da nisu dobro naštelovane ili zategnute, ili da ste potrošili pakne. Cena pakni je u proseku od 200 do 600 dinara, a da se sami ne biste mučili a cene nisu velike i bezbednije je da to radi majstor, odnesite bicikl u servis na podešavanje kočnica, bilo da je reč o disk kočnicama (hidrauličnim ili mehaničkim) ili kočnicama koje koriste felnu točka kao kočionu površinu (v-brake, kantilever ili drumske).
U vožnju ne bi trebalo ići bez svetla, napred belog a pozadi crvenog. Tako kaže zakon a i zdrav razum. Svetlo srednjeg kvaliteta možete da kupite za par stotina dinara, dok su ona veće jačine, svetla na usb punjenje kao i dinamo svetla iznad 1.000 pa do nekoliko hiljada dinara. Pored svetla, dobro je da imate i zvonce, za sve nepredviđene situacije i lakše upozoravanje pešaka koji se nađu na stazi.
Proverite funkcionalnost menjača i stanje sajli, jer postoji mogućnost da ih je potrebno zameniti. Ukoliko negde „škripi“, najbolje je da ostatak posla prepustite serviseru. Proverite i da li je sedište dobro zategnuto, a zatim volan i lulu volana. Ako na vašem biciklu imate korpu, nosač bidona i blatobrane, obevezno dotegnite i te šrafove kako se u vožnji ne bi odšrafili i doveli vas u nepriliku.
Pregledajte da li su gume u voznom stanju i da li imaju većih oštećenja na sebi. U zavisnosti od toga da li vozite gradski, MTB ili treking bicikl, zavisi i debljina i tip gume a samim tim i pritisak u njima. Na gumama možete da pročitate koliki je preporučeni pritisak a zatim ih napumpajte u skladu sa tim.
Ako vam sve ovo zvuči previše zahtevno, preporučujemo da se zaputite u servis bicikala. U zavisnosti od stanja u kojem se vaše vozilo nalazi, servis će vas koštati između 1.500 i 2.000 dinara. Na tu cifru dodajte i cenu delova, ukoliko nešto treba da se zameni.
Cena zavisi od toga šta se sve radi, kreće se od 500, 600, 700 dinara do 1500-2000 dinara. Za kvarove stavljam nove venčiće, za sajle takođe, ukoliko ne moram podmažem je. Stanje bicikla je ključno. Ukoliko se menjaju sve četiri gume, dve spoljnje i dve unutrašnje, zadnja cena u novembru je bila 1000 po točku, 600 dinara je bila spoljna i 280 unutrašnja. Za sve četiri gume potrebno je 2000 dinara, ukoliko bicikli duže stoji, gumice gube svoje svojstvo, pa ili škripe ili neće da koče, one su oko 200 dinara, to je savet pred sezonu. Signalizacija bi takođe trebala da se uradi, objašnjava Ejić.
Možda vam se to čini kao veliki trošak ali ako tu cifru uporedite sa svakodnevnom vožnjom automobilom po gradu, shvatićete da se ovaj ulog itekako isplati. I to ne samo novčano. Vožnjom bicikla možete da uštedite vreme i nerve (koje biste utrošili na traženje parkinga ), da pozitivno utičete na očuvanje životne sredine i poboljšate svoje zdravlje.
Ejić Saša