Sremska Mitrovica – Sremska Mitrovica nije velik grad (kao Beograd, Novi Sad…), grad je, ako ste turisti, uz mapu, jednostavan za obilaziti peške, ravan je, nije komliikovano doći do bilo koje destinacije, apsolutno sve možete da obiđete peške.
Ako dolazite kolima, možete da ih ostavite na parkingu blizu autobuske i železničke stanice, a ako dolazite autobusom ili vozom, svakako ćete obilazak početi odatle.
A jedna od destinacija za obilazak u Sremskoj Mitrovici, svakako jeste baš železnička stanica. Da li kao početna destinacija ili da kroz ulicu u kojoj se nalaze najlepši platani u Gradu, odluka je na Vama.
U Sremskoj Mitrovici železnička stanica postoji 143 godine. od izgradnje železničke pruge Inđija – Mitrovica i dolaska prvog voza u stanicu Sremska Mitrovica.
O prugama
Izgradnja prvih pruga u našoj zemlji započeta je još polovinom prošlog veka kada su velikim delom naših teritorija vladale Austrougarska monarhija i Otomanska imperija. Borba srpskog naroda za slobodu, posle viševekovnog ropstva, krunisana je tokom XIX veka stvaranjem dve države, Srbije i Crne Gore. Posle Berlinskog kongresa ove dve nezavisne države započele su svoj život unutar novih granica. Razvoj železničkog saobraćaja na ovim prostorima doživeo je ekspanziju krajem XIX i početkom XX veka, odvijajući se na teritoriji tadašnjih država: Srbije, Crne Gore, Austrougarske i Turske.
Godina 1854. bitna je za istoriju Jugoslovenskih železnica. Naime, 20. avgusta 1854. godine puštena je u saobraćaj pruga Lisava–Oravica–Bazijaš s konjskom, a novembra 1856. godine i s parnom vučom.
Početak modernizacije naše železnice, upravo je je počeo ovde, u Sremu, prva elektrifikacija pruge obavljena je 1971. na deonici od Martinaca do Rume.
U istoriji vojvođanske železnice, a posebno Srema, 10. decembar 1883. godine ima poseban značaj. Na taj dan krenuo je prvi voz na novoizgrađenoj pruzi na relaciji Novi Sad – Zemun i njenom kraku od Inđije do Sremske Mitrovice. Ujedno, bio je to prvi putnički voz iz Novg Sada koji je prešao preko prvog stabilnog, gvozdenog mosta na Dunavu. Bio je to, takođe, prvi voz koji je prošao kroz tunel ispod Petrovaradinske tvrđave. kao i kroz Čortanovački tunel.
U Sremu nije bilo nijedne lokomotive i moralo se pod hitno prebaciti bar jedna lokomotiva, a pošto mosta nije bilo, postupilo se nesvakidašnjem poduhvatu. Lokomotiva je prebačena preko Dunava pomoću šlepa i iskrcana u Ledincima, a prethodno je izgrađena pruga za spuštanje lokomotive do samog Dunava. Zahvaljujući ovome ponovo je uspostavljen saobraćaj u Sremu i to na pravcima Petrovaradin – Čortanovački tunel i Petrovaradin – Beočin. U Sremu nije bilo ni vagona, pa su tako jedna četvorosovinska putnička kola podignuta kod Dumbova i odmah uključena u saobraćaj na pruzi Petrovaradin – Beočin.)
Uskoro je nastavljena izgradnja pruge do Šida i dalje u Hrvatskoj, tako da je čitav prostor Srema bio povezan železnicom.
U periodu od 1961. od 1980. godine dolazi do značajne modernizacije i dešavaju se revolucionarne promene u gustini i kvalitetu železničke mreže. U cilju zamene parnih lokomotiva, nabavljaju se dizel lokomotive američke proizvodnje popularno nazvane ”Kenedi” i one se smatraju za najuspešnije lokomotive koje su se koristile na železnicama i čak i danas su u upotrebi. Uporedo sa uvođenjem dizel vuče, na železnici su rađene i pripreme za elektrifikaciju kao zadnjeg stadijuma modernizacije železničkog saobraćaja. Godine 1967. počinje se sa elektrifikacijom pruga i to postavljanjem kontaktne mreže na deonici od Tovarnika do Preševa.
Prvi radovi su vršeni na deonici između Šida i Kukujevaca, a prva elektrificirana pruga u Srbiji puštena u saobraćaj od Tovarnika do Sremske Mitrovice. Elektrifikacija je dovela do značajnog unapređenja usluga u pogledu brzine prevoza.
Železnička stanica u Sremskoj Mitrovici je uređena 2019. godine.
Stanična zgrada je u potpunosti rekonstruisana i dobila je novi i funkcionalniji izgled nego ranije.
Tokom radova na objektu je zamenjena fasadna stolarija i bravarija, a uređena je i fasada sa osvetljenjem. Završeno je unutrašnje uređenje vestibila (predvorja), svečane sale i službenih prostorija. Sanirana je krovna konstrukcija i zamenjeni su oluci.
Postavljene su elektro, gromobranske i komunikacione instalacije. Sanirani su vodovod i kanalizacija, hidro i termo izolacija, protivpožarna zaštita i urađeno je parterno uređenje. Postavljena je i rampa za invalidska kolica.
Prilikom samog uređenja stanice vodilo se računa o tome da bude zadržan osnovni izgled zgrade, u nastojanju da Mitrovica dobije moderan objekat.
Sadašnju zgradu železničke stanice u Sremskoj Mitrovici, sagrađenu 1945. godine, projektovao je poznati arhitekta Gojko Todić.
Peron 1A i železnička stanica
Da li se sećate filma „Skupljači perja“. Peron 1A je kafana koja na autentičan način pokazuje kako se kradu Bogu dani. Nalazi se tik pored železničke stanice kojom je nekada davno prolazio Orient Express (Simplon ruta). Ako volite miris železnice i da osetite stari ritam svakodnevnice, kada se nigde ne žuri i gde su još uvek popularni kalendari na zidu, ovo je to mesto.
Okolina železničke stanice poznata je i po mnogim pronađenim sarkofazima jer je tu nekada bilo starorimsko groblje. Danas se u neposrednoj blizini nalazi i nekoliko desetina austrougarskih grobova starih i po 200 godina. Pa vi prošetajte krajem, ili kako lokalci vole…prugom.
Kukićev burek
Ovde uopšte nije važno da li je burek samo sa mesom i da li je burek sa sirom u stvari sirnica. Kukić već 30 godina razvlači kore i sprema burek zbog koga su neki Mitrovčani spremni da sednu na bicikl i zapute se u drugi kraj grada.
Ukrašen posterima Crvene Zvezde iz Barija ’91. i košarkaške reprezentacije Jugoslavije iz Indijanapolisa, koji ponosno vise na dotrajaloj lamperiji, lokal izgleda kao da je u njemu vreme stalo, i to u najboljem mogućem trenutku!