Sremska Mitrovica – Vožnja bicikla postaje sve popularnija, kako zbog brojnih zdravstvenih koristi, tako i zbog uštede vremena i novca. Biciklisti su sve češće prisutni na našim ulicama, trotoarima i parkovima, a bicikli su postali omiljeno prevozno sredstvo među svim generacijama, kako domaćih stanovnika, tako i stranaca. Međutim, s porastom broja biciklista, dolazi i do sve češćeg kršenja saobraćajnih pravila.
Naime, trotoari su namenjeni isključivo za pešake, a vožnja bicikla na ovim površinama je zabranjena. Ipak, svakodnevno možemo videti bicikliste kako se kreću pešačkim zonama, često zaboravljajući na sigurnost drugih učesnika u saobraćaju. Kako bi se postigla bolja regulacija kretanja, važno je podsetiti na pravila koja važe za bicikliste u urbanim sredinama i na mestima koja nisu predviđena za vožnju bicikala.
Kada se bicikl gura pored sebe, zabrane kretanja na pešačkim površinama ne važe. Lice koje gura bicikl pored sebe tretira se kao pešak, pa se na njega primenjuju pravila koja važe za pešake u saobraćaju. U takvom slučaju, biciklista može koristiti trotoar i pešačke zone bez kršenja propisa.
Već nekoliko godina unazad, aktuelna je tema, a i sve učestalija pojava biciklista u pešačkoj zoni Trga Ćire Milekića, iako je vožnja biciklima, motornim i električnim vozilima u ovom delu grada zabranjena. Ova zona, koja je jedna od najprometnijih u gradu i namenjena isključivo pešacima, svakodnevno je mesto kršenja zabrane od strane biciklista, što izaziva frustraciju među stanovnicima i pešacima.
Na snazi je zabrana vožnje biciklima u pešačkoj zoni još od 2007. godine, ali se čini da uprkos kampanjama i upozorenjima, pravila nisu poštovana. Policija i komunalna služba su u više navrata sprovodili preventivne akcije, ali bez značajnog uspeha. Iako signalizacija postoji, građani i dalje često ignorišu ova pravila, posebno u periodima kada je pešačka zona najprometnija.
Vožnja biciklom u pešačkoj zoni tretira se kao saobraćajni prekršaj, za koji je predviđena kazna od 10.000 dinara. Iako kazne postoje, njihova primena se ne čini dovoljno efikasnom, što dodatno doprinosi haotičnoj situaciji u centru grada.
Mišljenje građana
Pitali smo nekoliko stanovnika Sremske Mitrovice za mišljenje o ovoj situaciji.
Marko Savić, 45, dugogodišnji biciklista, smatra da su kazne za bicikliste previše stroge. „Razumem da je ovo pešačka zona, ali ponekad nema drugih opcija. Biciklističke staze su malobrojne ili loše označene, pa se nekad jednostavno snađemo kako znamo. Ipak, trudim se da guram bicikl kroz gužvu.“
S druge strane, Milica Petrović, 60, redovan posetilac centra grada, smatra da biciklisti ne poštuju pešake. „Već sam nekoliko puta jedva izbegla sudar sa biciklistima. Mislim da je ovo ozbiljan problem i da bi trebalo da se uvedu strože kontrole. Ne osećam se bezbedno kad idem u šetnju.“
Mladi biciklista, Nikola, 17, priznaje da zna za zabranu, ali smatra da vožnja bicikla ne nanosi štetu. „Znam da je zabranjeno, ali često se vozim biciklom do centra jer je brže. Nisam nikad imao problema, ali trudim se da vozim polako i obazrivo.“
Potrebna bolja kontrola
Uprkos postavljenim saobraćajnim znakovima i povremenim akcijama saobraćajne policije, problem biciklista u pešačkoj zoni i dalje ostaje aktuelan. Iako je zakon jasan, nedostatak stalne kontrole i biciklističke infrastrukture doprinosi ovakvoj situaciji. Stanovnici se nadaju da će se uvesti dodatne mere kako bi se osigurala bezbednost svih učesnika u saobraćaju, posebno u pešačkim zonama.
Kazne za prekršaje biciklista su jasno definisane, ali njihov učinak ostaje pitanje koje čeka na rešenje. Za sada, čini se da je jedini način da se ovaj problem reši pojačana kontrola i edukacija stanovništva, kako bi se pešačke zone ponovo vratile onima kojima su prvenstveno namenjene – pešacima.
10 komentari
U pešačkoj zoni postoje 2 biciklističke staze, ali su stavljene van funkcije da bi vlasnici poslastičarnica,picerije i kafića malo proširili bašte.Pešaci nek se kreću po trotoaru a biciklisti po svojoj stazi i neće biti problema.Ima dovoljno mesta za sve.Voleo bih da neko kaže pravi razlog
zašto su ove biciklističke staze stavljene van upotrebe.
BRAVO ZA KOMENTAR!!!
Ovo sam i ja hteo da napišem. Svaka čast.
Ako ste zabranili biciklistima saobraćaj na postojećim biciklističkim stazama na ovom istom trgu, zašto ste dozvolili rampe i privatna vozila da se kreću po istim?
A da napišete nekada o lošoj infrastrukturi za voznju bicikla?Ovo kao da neko narucuje na traci, vec koji put „prozivanje“ korisnika bicikla u PZ.Elem, sto onda napraviste bici stazu u PZ, pa je potom vrlo brzo i „ukinuste“?Drugo, znamo da postoji izgovor.Trece, da, ima klinaca koji divljaju i ne slazem se s tim i nikako ne podrzavam.Cetvrto, ok, zabranjeno, hajde onda da vidimo i sankcije, policijske patrole, komunalnu policiju ili cija je vec nadleznost, ali isto tako da vidimo i prozivanje i sankcije za MASOVNO parkiranje automobila na bici stazama (ni manje ni više policiji ispred „vrata“), kao i parkiranje automobila na ulasku u pešačku zonu, isto tako preko puta istih.Ima tu dosta toga i obostranog ne postovanja pravila i propisa, ali vec koji put se prozivaju oni koji preferiraju bicikl po gradu.Da, nisu biciklisti posebna sorta, jer 99 posto njih vozi i automobil, samo postoji nesto sto se zove „Urbana mobilnost“ i vrlooo je i sve vise zastupljena van Pesacke zone u nasem gradu, da ne kazem u „Europi“ i „Belom svetu“
Zašto su prvobitno napravili stazu za bicikle,a sad je zabranili.Koja je to logika?Ili je nečiji interes?
Aki je zabranjeno za bicikliste, gde su znakovi zabrane?
Pre par godina sam noseci dokumenta nakon porodjaja supruge i zurbe fasovao kaznu, koja je necete verovati bila 8500.din. Toliku kaznu ne platite kad poprilicno prekoracite brzinu u naselju, gde mozete nekog da ubijete. Inace, u 99% vremena sam bicikli gurao u toj zoni, jer postoje znaci da je saobracaj za bicikle zabranjen. U isto vreme, dok je gospodin policajac meni pisao kaznu, biciklisti su opusteno prolazili pored nas dvojice, tako da necu komentarisati sta sam rekao doticnom. Takodje, vozila koja se nesmetano krecu istom tom zonom nemaju veze sa dostavom, vec su to privatna vozila. Sustina price je da je ta biciklisticka zona pravi primer selektivnog sprovodjenja zakona i saobracajnih pravila. Pa gospodo novinari, javite gospodi koji sede u SUP da, ili uvedu totalnu zabranu ili da sjasu sa gradjana. Pozdrav.
Ako je pešačka zona ne treba da se se vozi bicikl i naročito vozila.Za vozila treba da bude ograniičeno za snabdevanje recimo do 8:00 ujutro ostalo da se piše kazna.Potrebno je da neko kontroliše i piše kazne.Kada se par njih kazni i to sazna svi će gurati biciikl tih 200-300 metara.Vrlo jednostavno.Samo da se poštuje zakon ,a to je u Srbiji malo problematično.
Pešačka zona sa 2 biciklističke staze u centru Sremske Mitrovice je rekonstruisana i otvorena u aprilu 2007. Projekat je radila arh.Slavenka Mitrović po ugledu na sve evropske gradove i na našu tradiciju da je Mitrovica grad u kojem ima puno ljudi koji bicikl koriste kao prevozno sredstvo za svoje obaveze po gradu. Vrlo jasno je odvojena pešačka zona od 2 biciklističke staze!!! I kome sada biciklisti smetaju!!??
Takođe, privatna vozila koja se nesmetano kreću tokom celog dana (nemaju veze sa dostavom) nikom ne smetaju, samo smetaju biciklisti!? Neka neko kaže koji je pravi razlog za ukidanje biciklističke staze!!!!!!
Komentari su zatvoreni.