Nakon iznenadnih povećanja julskih računa za struju, Udruženje potrošača Efektiva je objavilo korisno uputstvo kako se nositi sa ovom situacijom.
Prvi korak je da se uputi pisanu reklamaciju Elektroprivredi Srbije (EPS), u kojoj će potrošač osporiti račun za jul i pružiti razloge kao što je npr. odsustvo tokom odmora. Takođe, treba zatražiti izveštaj o očitavanjima struje za poslednjih 6 meseci (ili od početka godine), s fokusom na datum očitavanja i stanje brojila u kilovatima.
Iz Efektive napominju da sporni deo ostaje za rešavanje u okviru reklamacije, koju u slučaju odbijanja, EPS dalje može da rešava samo sudskim putem, odnosno pokretanjem postupka naplate preko izvršitelja.
Udruženje potrošača Efektiva FACEBOOK
Udruženje potrošača EfektivaBelgrade
PAŽNJA!
Šta uraditi sa uvećanim računima za struju za jul?
Najpre treba uputiti PISANU reklamaciju EPS-u, u kojoj će potrošač da ospori račun za jul (navesti odsustvo zbog odmora itd). U istom dopisu, zatražiti izveštaj o očitavanjima struje za poslednjih 6 meseci (ili od početka godine), sa pitanjem, kog datuma je vršeno očitavanje i koja su bila stanja kwh na strujomeru.
Dok EPS ne odgovori, a rok za odgovor je 8 dana, potrošač može da uplati nesporni deo računa, prema članu 85 Zakona o zaštiti potrošača. Ako to uradi, potrošač na uplatnici OBAVEZNO treba da napiše da uplaćuje nesporni deo računa za jul 2023.
Sporni deo ostaje za rešavanje u okviru reklamacije, koju u slučaju odbijanja, EPS dalje može da rešava samo sudskim putem, odnosno pokretanjem postupka naplate preko izvršitelja. Treba uzeti u obzir da za pokretanje ovog postupka, EPS mora da predujmi izvršitelju iznos od cca 5.000 din, pa se postavlja pitanje isplativosti, ako je sporni deo računa manjeg iznosa.
Potrošači koji se odluče za ovu opciju, svaki naredni račun treba da plate uplatnicom u koju će u svrhu uplate upisati da plaćaju račun za taj mesec. Takvim načinom uplate, sporni dug prelazi u zonu zastarelog duga, istekom 12 meseci od njegovog nastanka.
Ako EPS ne odgovori na reklamaciju u roku od 8 dana, to sutradan treba prijaviti Tržišnoj inspekciji, koja mora da kazni EPS.
Ako potrošač dobije odgovor i u njemu objašnjenje koje ukazuje na to da EPS nije vršio očitavanje struje u skladu sa članom 90. Zakona o zaštiti potrošača (obračunski period od max mesec dana), isti treba proslediti Tržišnoj inspekciji koja prema članovima 184. i 185. ZZP, izriče meru otklanjanja nepravilnosti iz člana 90.
Ako u odgovoru stoji da EPS nije nadležan i uputi na firmu koja je vršila merenje, potrošač NEMA OBAVEZU komunikacije sa firmom sa kojom nema ugovorni odnos. Takav odgovor bi predstavljao nepoštenu poslovnu praksu.
VAŽNO: Ako EPS odgovori, u odgovoru MORA da stoji izjašnjenje, da li se reklamacija prihvata ili ne! Ako se prihvata, račun mora da bude korigovan. Ako se odbija, EPS je slobodan da nadalje postupi prema Zakonu, bez mogućnosti da potrošaču isključi struju zbog tog duga!!
Takođe, Tržišna inspekcija mora da postupi po članu 188. ZZP i inicira novčano kažnjavanje u iznosu od 50.000, za svakog potrošača posebno.
Dakle, ovo su zakonske odredbe koje štite pravo potrošača da ne plati sumnjivi deo računa, dok ne dobije precizno objašnjenje kako je taj sumnjivi deo nastao. Ako objašnjenje ne dobije, proizilazi da nema obavezu plaćanja!
PODELITE OBJAVU!
Dok se čeka odgovor od EPS-a (8-dnevni rok), potrošač može uplatiti nesporni deo računa, u skladu sa članom 85 Zakona o zaštiti potrošača. Ukoliko to uradi, treba napomenuti na uplatnici da se uplaćuje nesporni deo računa za jul 2023.
Ukoliko se sporni deo ne reši putem reklamacije, EPS ima pravo da inicira postupak naplate preko izvršitelja, ali potrošač ima pravo da pokrene sudski postupak da bi osporio taj dug.
Efektiva naglašava da treba razmotriti i činjenicu da je EPS dužan da predujmi iznos oko 5.000 dinara kako bi pokrenuo postupak naplate preko izvršitelja, te da može biti neisplativo pokrenuti ovaj postupak za manje dugove.
Oni koji odluče da koriste ovu opciju, trebaju uplaćivati naredne račune uplatnicom i upisati da plaćaju račun za taj određeni mesec. Time će sporni dug s vremenom postati zastareo, nakon 12 meseci. Ukoliko EPS ne odgovori na reklamaciju u roku od 8 dana, to treba prijaviti Tržišnoj inspekciji, koja može da izrekne kaznu EPS-u.
Važno je napomenuti da ukoliko potrošač dobije odgovor u kojem se tvrdi da EPS nije obavio očitavanje struje u skladu sa zakonom, treba taj odgovor proslediti Tržišnoj inspekciji, koja ima ovlašćenje da naloži ispravku.
Ukoliko EPS odgovori, u njihovom odgovoru mora da stoji da li prihvataju reklamaciju ili ne. U slučaju prihvatanja, račun će biti korigovan. U slučaju odbijanja, EPS ne može isključiti struju zbog tog duga. Tržišna inspekcija takođe može da izrekne novčanu kaznu za takve situacije. Sve ovo su zakonske odredbe koje štite prava potrošača u slučaju spornih računa za struju.