Od prvog septembra, dogovor između Narodne banke Srbije i komercijalnih banaka o zamrzavanju cena naknada i provizija stupa van snage, donoseći sa sobom potencijalne promene u troškovima usluga za korisnike. Ova vest nosi implikacije za svakog pojedinca, jer će, ukoliko se banke opredele da se vrate na cene pre zamrzavanja, određene finansijske usluge zahtevati veće izdatke u poređenju sa sadašnjim cenama. Na primer, trošak za onlajn plaćanja će porasti sa trenutnih 14 na 20 dinara, dok će održavanje računa, moguće, skočiti sa 245 na 350 dinara.
Tokom poslednjih godinu dana, visine naknada i provizija su bile zamrznute, obavezujući banke da se vrate na cene koje su važile u januaru 2021. godine. Međutim, ovaj dogovor će uskoro prestati da važi.
Naknade će od 1. septembra dostići pređašnji nivo, onaj koji je bio pre zamrzavanja. Ova promena se pre svega odnosi na troškove održavanja računa, korišćenja kartica, prenosa novca, podizanja gotovine na bankomatima drugih banaka i korišćenja čekova.
Važno je napomenuti da, iako banke mogu vratiti naknade i provizije na prethodne cene, to ne znači da mogu samostalno određivati cene po svojoj volji. Jović naglašava da svako dodatno povećanje mora biti prijavljeno centralnoj banci.
Narodna banka Srbije je prošle godine izmenila propise, zahtevajući od banaka da svako povećanje cena svojih usluga najave i opravdaju najmanje 45 dana pre nego što stupi na snagu.
Iako će svaka banka samostalno odlučiti da li će vratiti cene na pređašnji nivo, kao i da li će tražiti odobrenje za povećanje cena od Narodne banke Srbije, korisnici moraju biti blagovremeno obavešteni o ovim odlukama. Prema Zakonu o platnim uslugama, banke su dužne da svoje klijente obaveste najmanje dva meseca pre nego što počnu naplaćivati usluge po novim cenama.
Cena održavanja platnog računa sa osnovnim uslugama ne sme se menjati, i ona će ostati najviše 150 dinara.
Sve ostale cene usluga sada mogu biti vraćene na nivo iz avgusta 2022. godine, pre nego što je Narodna banka Srbije donela odluku o zamrzavanju. Način na koji će se cene korigovati zavisi od toga kako su banke postupile tokom ove faze zamrzavanja. Neki su cene smanjili za 30 odsto.
Cena koja neće moći da se menja odnosi se na održavanje platnog računa sa osnovnim uslugama, s obzirom na to da ona mora da iznosi najviše 150 dinara.
Naravno, održavanje računa sa nekim drugim uslugama, određenim povlasticama i slično, koštaju više.
Cene ostalih usluga sada mogu da se vrate na nivo od avgusta 2022. godine, pre nego što je NBS donela odluku o zamrzavanju. Banke su tada cene regulisale na dva načina, pa od toga zavisi i kolike bi one mogle da budu sada, kada ova odluka više ne važi. Neke banke su prošle godine smanjile svoje usluge za 30 odsto.
Primera radi, jedna banka je održavanje tekućeg računa do 2021. naplaćivala 230 dinara, a tokom prošle godine, cena je iznosila 350 dinara. Kada je sporazum stupio na snagu, ova banka snizila je cenu na 245 dinara.
Ako ova banka odluči da vrati cene na pređašnji nivo, naplaćivaće istu uslugu 350 dinara.
S druge strane, u drugoj banci je 2020. godine održavanje računa koštalo 300 dinara, a potom je, tokom prošle godine, cena skočila na 350 dinara.
Ta banka je nakon postizanja sporazuma sa NBS vratila cenu na 300 dinara. Međutim, sada bi ova usluga mogla ponovo da košta 350.
U slučajevima elektronskog plaćanja, u zavinosti od načina na koji je banka korigovala cene, korisnici bi uskoro mogli da plaćaju naknadu 20 umesto pdosadašnjih 14 ili 15 dinara.
Na kraju, važno je napomenuti da su promene u finansijskom sektoru neizbežne i ponekad neophodne kako bi se održala ravnoteža i podržala ekonomska stabilnost. Uvek je preporučljivo da korisnici prate obaveštenja svojih banaka i budu svesni svih eventualnih promena u cenama i uslovima njihovih usluga.