SREMSKA MITROVICA. Iz „Železnica Srbije” apeluju na građane da poštuju saobraćajne propise i signalizaciju
U sezoni poljoprivrednih radova vozači traktora rizikuju život ako prenebregnu zabranu prelaska (Foto D. Jevremović)
Nesreće na pružnim prelazima u kojima učestvuju vozači traktora najčešće se završavaju tragično.
Prošle godine, u našoj zemlji na šinama su poginula dvojica traktorista, a pre nekoliko dana na pruzi Beograd centar – Šid, na delu između stanice Martinci i Kukujevci Erdevik, samo slučajnošću se bez povređenih okončao udes kada je železnička građevinska mašina naletela na poljoprivrednu. U vreme nesreće, polubranici su bili spušteni i time zabranjen prolazak preko šina, rečeno je iz „Infrastrukture železnica Srbije”, piše Politika.
Prema informacijama iz istrage, vozač traktora je provlačeći se između spuštenih rampi, vozilom izašao na prugu, kada je na njega iz pravca Šida naletela železnička građevinska mašina – podbijačica u vlasništvu železnica.
Ovoga puta, uz veliku sreću izbegnute su tragične posledice, ali ostaje upozorenje u sezoni poljoprivrednih radova da vozači na putnim prelazima poštuju saobraćajne propise i signalizacije, navedeno je iz „Infrastrukture železnica Srbije”.
U oktobru prošle godine na pruzi između stanica Pančevo Varoš i Banatsko Novo Selo, poginuo je traktorista kada je na njega na putnom prelazu naleteo voz koji je saobraćao iz stanice Beograd centar za Vršac. Istragom je utvrđeno da traktorista nije poštovao znake drumske signalizacije.
U aprilu iste godine, smrtno je stradao vozač traktora na pruzi u Novom Miloševu. Nesreća se dogodila na pružnom prelazu kada je lokomotiva naletela na poljoprivrednu mašinu, a kao uzrok udesa nadležni su naveli da je traktorista bio nepažljiv.
Stručnjak za bezbednost saobraćaja profesor Milomir Veselinović kaže za „Politiku” da se nesreće sa traktoristima na pružnim prelazima najčešće dešavaju jer ljudi žure i nemaju strpljenja da sačekaju da prođe voz, pa se upuštaju u rizične prelaske šina.
„Traktorista je mogao pre toga sto puta da izađe iz njive na put i pređe prugu i da na istom mestu kada prelazi sto prvi put – nastrada. Traktor ide sporo i treba mu oko desetak sekundi da pređe. Trebalo bi uzeti u obzir i ostale činjenice – da su šine izdignute, da li je traktor sa prikolicom, da li je natovaren itd. Vozaču se učini da je voz daleko i da je dobro procenio situaciju, ali lokomotiva brzo stigne do njega i dogodi se tragedija. U nekim situacijama, uslove dodatno može da oteža smanjena vidljivost zbog magle ili dima od paljevina sa njiva”, objašnjava profesor Veselinović.
Naš sagovornik naglašava da voz ima definisanu šinu po kojoj se kreće kao i prvenstvo prolaza, i objašnjava da voz nikada ne naleće na nešto na pruzi.
„U medijima se u takvim slučajevima pogrešno interpretira, pa naslov najčešće bude ’voz naleteo na traktor’. Zapravo, pravilno je reći i napisati da je traktor podleteo pod voz”, kaže Veselinović.
Profesor napominje da je svaka nesreća na prugama specifična. Postoje retki slučajevi kada signalizacija zakaže, ali problem je i pasivna saobraćajna signalizacija.
„U radovima sam predlagao da se na pružnim prelazima postavi živi signal koji upozorava da nailazi voz. Živi signal bi podrazumevao da voz, kada pređe preko automatskih pružnih blokova, na primer na oko kilometar daljine, aktivira semafor – crveno svetlo na pružnom prelazu i upozori da nailazi. Trebalo bi da taj signal ima dve crvene sijalice, da ako jedna slučajno izgori, druga bude u funkciji i upozori traktoristu”, zaključuje profesor Milomir Veselinović.