Obrazovni sistem u Srbiji nedavno je prošao kroz temeljno istraživanje koje je sproveo Nacionalna asocijacija roditelja i nastavnika Srbije (NARNS) o stavovima nastavnika i direktora prema obrazovnom sistemu. Rezultati ovog istraživanja ukazuju na izražen pesimizam i nezadovoljstvo prosvetnih radnika, dajući obrazovnom sistemu „slabu trojku“.
Zanimljivo je da nijedan prosvetar nije dao ocenu pet obrazovnom sistemu, dok je bilo i onih koji su ocenili sistem sa jedinicama. Opšti stav nastavnika je da se obrazovanje u Srbiji doživljava kao degradirano, izgubilo je smisao, zastarelo je, i bez ujednačenih kriterijuma. Mnogi ga opisuju kao urušeno i devastirano, a smatraju da đaci u takvom okruženju ne stiču funkcionalna znanja. Prosvetari ističu i brojne nerešene probleme u školama, poput vršnjačkog nasilja, nemotivisanosti kako učenika tako i nastavnika, kao i loše saradnje sa roditeljima.
Nastavnici su izrazili zabrinutost zbog preobimnog gradiva koje se obrađuje u školama, koje nije uvek prilagođeno uzrastu dece. Takođe, primećuju da su đaci često pasivni učesnici nastave, čak je jedan nastavnik opisao tu pasivnost kao da su „anestezirani“. Neki prosvetari su čak izrazili osećaj da rade rutinski, kao u fabrici, dok se neki stide svoje profesije i posla koji obavljaju u školi.
Direktori škola su, pored sličnih ocena, naveli i problem sve lošijeg nastavničkog kadra, jer prosvetni radnici sve više napuštaju ovu profesiju. Takođe, primećuju da je sve manje entuzijazma kod onih nastavnika koji ostaju, što delimično pripisuju nezadovoljstvu uslovima rada.
Jedan od ključnih problema koji prosvetari ističu jeste vrednovanje nastavničkog rada. Svi nastavnici dobijaju istu platu, bez obzira na trud, angažovanost i odgovornost koje pokazuju u sistemu obrazovanja.
Istraživanje o stavovima roditelja finansijski je podržala Delegacija Evropske unije u Srbiji, a ono o stavovima nastavnika i direktora Fondacija za otvoreno društvo.
Istraživanje OVDE