SREMSKA MITROVICA. Od 5. jula na snazi su novi propisi za registraciju vozila u Srbiji. Među oblastima fokusa su kočioni diskovi, katalizatori za emisiju izduvnih gasova i primena novih i starih lista pregleda.
Međutim, primena novih pravila za tehničke preglede je odložena do 2025. godine. To znači da srpski vozači imaju dodatne dve godine da pripreme svoja vozila za strožije preglede. Od 5. jula 2025. godine stupaju na snagu propisi koji se odnose na prisustvo katalizatora i dozvoljeni ovalnost kočionih diskova. Svi ostali uslovi za tehničke preglede, koji su postojali poslednje dve godine, uključujući i uslove za funkcionalno osvetljenje , gume i sigurnosna oprema, ostaće isti.
Odluka o odlaganju primene pojedinih odredaba izmenjene uredbe o klasifikaciji motornih vozila i tehničkim uslovima za vozila na putevima doneta je zbog procene da značajan broj vozila još uvek nije usaglašen sa propisanim standardima. Ovalnost kočionih diskova će se i dalje meriti tokom pregleda, ali to neće uticati na tehničku ispravnost vozila niti na njegovu sposobnost registracije. Što se tiče katalizatora, sva vozila koja su prva registrovana u Srbiji pre 5. jula 2021. godine, bez katalizatora, i dalje će moći da prođu tehnički pregled u naredne dve godine.
Miroslav Alempić, pomoćnik ministra nadležnog za poslove drumskog saobraćaja, potvrdio je da je do odlaganja došlo zbog značajnog broja vozila koja ne ispunjavaju propisane uslove. On je najavio i da se Centralni informacioni sistem za tehničke preglede (CISTEP) očekuje da počne sa radom sredinom naredne godine. CISTEP će omogućiti bolji uvid u stvarno stanje voznog parka u Srbiji, što će omogućiti precizniju procenu broja vozila koja ne ispunjavaju propisane standarde.
Takođe, u naredne dve godine biće doneta uredba o inspektorima za tehničke preglede, koju je predložila Agencija za bezbednost saobraćaja, a odobrilo Ministarstvo unutrašnjih poslova. Nakon toga će uslediti programi obuke za inspektore kako bi se obezbedilo pravilno obavljanje tehničkih pregleda.
Pored toga, planirano je da posebna inicijativa počne u drugoj polovini 2024. godine, sa fokusom na odjavu vozila i državne subvencije za reciklažu i deregistraciju starih vozila na dizel motor koja ispunjavaju standarde emisije Euro 1, 2 i 3. Ova inicijativa ima za cilj da podstakne kupovinu polovnih vozila sa najmanje Euro 6 standardima emisije, efektivno uklanjajući određeni broj starih vozila iz prometa.
Iako predstoje ova ažuriranja i prilagođavanja, bitno je napomenuti da svi ostali uslovi u vezi sa pregledima vozila, kao što je navedeno u trenutnoj Uredbi o tehničkom pregledu od 5. jula 2021. godine, ostaju na snazi.
Ovi uslovi obuhvataju pregled sistema osvetljenja, od farova i žmigavca do kočionih svetala i zadnjih pozicionih svetala, kao i stanja sigurnosnih pojaseva, brisača i perača, svih prozora (sa manjom tolerancijom oštećenja), retrovizora. Što se tiče guma, one moraju imati iste dimenzije i biti istog proizvođača i modela na obe osovine.
Pored toga, vozila moraju imati osnovnu opremu, kao što su rezervna guma ili komplet za popravku, trougao upozorenja, užad za vuču ili šipke i komplet prve pomoći sa važećim rokom trajanja, da bi uspešno prošli tehnički pregled.