SREMSKA MITROVICA. Nakon tragičnih događaja koji su duboko potresli celo društvo, Vlada Srbije donela je odluku u vezi sa školskim sistemom. Prema novom rasporedu, školska godina će se završiti 6. juna u svim osnovnim i srednjim školama u Srbiji. Međutim, škole će i dalje biti otvorene do 20. juna za one učenike koji žele da nastave sa dodatnom nastavom, pripremnim časovima ili aktivnostima koje podstiču socijalne i emocionalne veštine.
Dopis Ministarstva
„Imajući u vidu podzakonska akta kojima je uređeno ocenjivanje učenika u osnovnom i srednjem obrazovanju i vaspitanju, potrebno je da škola utvrdi predlog zaključnih ocena na kraju školske godine najkasnije do 6. juna, o čemu blagovremeno obaveštava učenike i njihove roditelje, odnosno druge zakonske zastupnike. Prilikom upoznavanja učenika i roditelja sa predlogom zaključne ocene, nastavnik daje i obrazloženje ocena, kao i sugestije za učenika o tome na koji način mogu da, ukoliko žele, poprave ocenu. Posebno je potrebno da se vodi računa, prilikom utvrđivanja predloga zaključnih ocena, o odredbama koje se odnose na mogućnost predlaganja zaključne ocene u slučajevima kada je učenik ocenjen manje puta od propisanog, u skladu sa članom 5. stav 2. Pravilnika o ocenjivanju u osnovnom obrazovanju i vaspitanju i članom 17. st. 9. i 10. Pravilnika o ocenjivanju u srednjem obrazovanju i vaspitanju“, piše u dopisu.
Ovi članovi preciziraju da se u slučaju kada zbog ugroženosti bezbednosti i zdravlja učenika i zaposlenih nije moguće oceniti učenika potreban broj puta, predlog zaključnih ocena može da se izvede i ako učenik osnovne škole ima manje od četiri, a srednje škole manje od tri ocene u polugodištu.
Ukoliko je nedeljni fond nekog predmeta jedan čas, učeniku se može zaključiti ocena i ako nije ocenjen najmanje dva puta u polugodištu.
U periodu od 7. juna, odnosno nakon završetka drugog polugodišta u delu koji se odnosi na redovnu nastavu i najkasnije do 20. juna u školama se ostvaruju oblici obrazovno-vaspitnog rada (dopunska, dodatna i pripremna nastava i nastava u prirodi), kao i ostali oblici obrazovno-vaspitnog rada u skladu sa godišnjim planom rada škole, u cilju obezbeđivanja boljih postignuća učenika na kraju školske 2022/2023. godine, a sve u najboljem interesu učenika.
Od škola se očekuje da svakom učeniku koji nije zadovoljan predlogom zaključne ocene, obezbedi uslove da tu ocenu i popravi ukoliko pokaže rezultat koji je osnova za popravljanje ocena, piše u dopisu.
Produženi boravak, kao poseban oblik obrazovno-vaspitnog rada, u školama gde postoji organizuje se i dalje, odnosno do 20. juna.
Preporuka je da škola izvrši anketiranje roditelja i na osnovu rezultata anketiranja organizuje rad produženog boravka.
Takođe, celodnevna nastava, kao poseban oblik obrazovno- vaspitnog rada, organizuje se i dalje, odnosno do 20. juna. Rad u odeljenjima celodnevne nastave ostvaruje se kroz organizaciju različitih oblika slobodnih aktivnosti.
Preporuka je da škola, i u ovom delu, izvrši anketiranje roditelja i na osnovu rezultata anketiranja organizuje celodnevnu nastavu.
Sve aktivnosti koje se odnose na organizaciju i realizaciju završnog ispita za učenike osmog razreda osnovne škole, završnog ispita na kraju srednjeg obrazovanja u trogodišnjem trajanju i maturskog ispita za učenike srednje škole sprovode se u skladu sa godišnjim planom.
Dodaje se i da se sve aktivnosti koje se odnose na razredne i popravne ispite, godišnje ispite u osnovnim i srednjim muzičkim školama, kao i sve druge ispite koji se polažu u školama, sprovode u skladu sa godišnjim planom. U stručnim školama se praksa, praktična nastava i učenje kroz rad sprovode u skladu sa godišnjim planom.
Takođe, potrebno je da nastavnici i stručni saradnici u okviru ostalih oblika obrazovno-vaspitnog rada organizuju aktivnosti i teme u cilju razvoja socijalnih i emocionalnih veština učenika, kao na primer: tolerancije, empatije, timskog rada, kreativnosti, samokontrole, optimizma, poštenja i zahvalnosti, poručuju iz Ministarstva, koji odluku o skraćenju nastavne godine obrazlažu tragičnom situacijom koja se dogodila u OŠ „Vladislav Ribnikar“.
Jedna od ključnih pitanja bila je kako će se ocene zaključivati. Prema odluci, ocene će biti zaključene na osnovu već postojećih ocena koje su učenici dobili u e-dnevniku. U slučaju kada su ocene neodlučne, odnosno kada nastavnici razmišljaju između davanja veće ili niže ocene, učenicima će biti dodeljena veća ocena.
Važno je napomenuti da će svi učenici koji nisu zadovoljni svojim ocenama imati priliku da ih poprave do 20. juna, na lični zahtev. Vlada ističe da je obrazovni sistem osmišljen sa ciljem da pruži podršku svim učenicima, ohrabri ih na putu učenja i omogući im da se razvijaju kao zdravi, svesni i odgovorni pojedinci. U ovom trenutku, posebna pažnja se posvećuje dobrobiti dece, pružajući im punu podršku, ljubav i brigu.
Kada je reč o državnoj maturi, iako je bilo razgovora o uvođenju ovog ispita kao zamene za prijemni ispit na fakultetima, doneta je odluka da se implementacija državne mature odloži za 2026. godinu. Državna matura se smatra reformskom aktivnošću i alatom za unapređenje kvaliteta celokupnog obrazovnog sistema, posebno srednjeg obrazovanja. Ministarstvo prosvete predložilo je produženje implementacije za dve godine, tako da će državna matura umesto u junu 2024. godine biti polagana tek u junu 2026. godine.
Međutim, mala matura za osnovce ostaje po planu i biće održana u trajanju od tri dana, od 21. do 23. juna. Uz srpski/maternji jezik i matematiku, učenici će birati još jedan od pet predmeta (geografija, istorija, biologija, fizika i hemija) koji su već izabrali početkom školske godine. Testiranje će biti obogaćeno novim testom i novim sistemom bodovanja.
Kalendar male mature podrazumeva sledeće datume: srpski/maternji jezik 21. jun, matematika 22. jun, treći test 23. jun. Konačni rezultati će biti objavljeni 28. juna, a učenici će imati priliku da elektronski popune listu želja od 29. do 30. juna. Konačna lista želja će biti predana u osnovnim školama do 30. juna, a raspodela po školama će se obaviti 3. jula.
Izvor N1/Ozon