U nedostatku novih automobila, zbog krize nabavnih delova kroz koju prolazi cela industrija, tržište polovnih vozila doživljava procvat.
Nakon pada prodaje vozila u 2020. godini, uzrokovanog pandemijom koronavirusa, tržište polovnih automobila u prvih šest meseci 2021. godine doživelo je značajan oporavak, danas se polovni automobili više traže nego novi, do kojih je i teže doći.
Kako kaže direktor sektora otkupa automobila firme Servis Maxx Auto Danilo Veljović, auto kuće koja zastupa Volvo i Kia automobile, bez obzira na skok cena polovnjaka u njegovoj kompaniji se ništa nije promenilo.
„Bez obzira na turbulentno tržište kod nas se nisu menjale cene prilikom otkupa vozila ili zamene staro za novo. Jednostavno objašnjenje je što pratimo katalog euromax gde nema promena cena polovnjaka, iako je očigledno da je u realnosti stvar drugačija“, ističe Veljović.
Kao dobar poznavalac tržišta, naš sagovornik navodi da je moguća razlika u proceni, ali da je to već stvar poslovne politike auto kuća.
„Na samom tržištu postoje primeri da neko ko je prošle godine kupio nov auto i sada hoće da ga proda – može da dobije isti iznos! Imali smo i slučajeve da klijenti koji su kupili automobil kod nas i koristili ga godinu dana danas prodaju vozilo za istu ili čak veću sumu“, prenosi Veljović.
Na tržištu polovnih automobila posebno se traže premijum brendovi i modeli starosti od nekoliko godina.
„Promenila se cena automobila koje uvozimo od ovlašćenih Volvo distributera i dilera iz inostranstva. Tu su se cene drastično promenile. Na primer, Volvo XC 90, 2019. godište, čija je cena prošle godine bila oko 45.000 evra, sada ne može da se kupi ispod 54.000 evra“, navodi Danilo Veljović za biznis.rs
Afiniteti klijenata se razlikuju, ali nije retka pojava da se za isti novac kupci opredeljuju za vozila iz uvoza.
„Razlika između naših novih automobila i onih koje uvozimo je u dodatnoj opremi i onda se klijenti radije opredeljuju za mlade polovnjake, ali koji su daleko bolje opremljeni nego nova vozila“, objašnjava on.
Od januara do juna 2021. godine u Srbiji je prvi put registrovano, odnosno prodato 34 odsto više polovnih automobila u poređenju sa istim vremenskim periodom prethodne godine, pokazuju rezultati analize tržišta automobila koju je sproveo sajt Polovni automobili. U odnosu na prvu polovinu 2019. godine rast prodaje polovnjaka bio je šest odsto.
Šta je uzrok poskupljenja?
Do rasta cena došlo je usled manje ponude polovnih automobila, koja je posledica dešavanja na tržištu novih vozila. Pandemija je uzrokovala otežanu nabavke mikročipova koji su neophodni za proizvodnju novih vozila. Zbog toga dolazi do njihove smanjene i sporije proizvodnje, a posledično i manje ponude.
Samim tim, kupovina novog vozila je otežana, uz duže čekanje na željeni model automobila, te se kupci češće opredeljuju da odlože kupovinu i zadrže svoj automobil. Na taj način dolazi i do smanjene ponude polovnih vozila, koja se ispoljava i u rastu cena.
2022. godina će svakako biti još jedna jaka godina za polovne automobile, sa promenljivim cenama i velikom potražnjom potrošača. Tržište automobila je usled pandemije pretrpelo značajne promene, te je potrebno vreme za stabilizaciju.