PR ILI MARKETING?

Od strane Ozon
0 komentari

Nema posla kome nije potrebna reklama. Bilo da se bavite politikom, obrazovanjem, muzikom ili proizvodnjom nameštaja, sigurno je da nećete doći do velikog uspeha ako nemate dobru promociju.

Zato postoje marketinški i PR stručnjaci. Gotovo da nema firme ili slavne ličnosti koja nema uz sebe osobu (ili čitavu grupu) zaduženu za te poslove.

Jedan od novih termina koji se danas često čuje u našim medijima jeste termin „PR tekst“, u novije vreme i „Promo tekst“.

Suština svake komunikacije je da u sagovorniku izazove promenu stanja svesti. Komunicirali ste poruku, recimo neku vest, i primalac poruke (ako je razumeo) od tog trenutka ima drugačiji pogled na neku stvar. Saznao je nešto novo i ta vest je, ako on veruje izvoru poruke, izazvala promenu u njegovoj svesnosti.

Razumljivost poruke osnovni je deo novinarskog poziva, ali kako učiniti da se poruci veruje? Kako ubediti čitaoca da ubedi samog sebe? Tako što ćete primaoca ubediti da poveruje da je poruka poslata od strane autoriteta u određenoj oblasti. Uglavnom, ako poruka dolazi od strane medijske organizacije koja ima dobru reputaciju – njoj će se poverovati. To su, u principu, novinarski tekstovi, objavljeni od strane profesionalaca, novinara koji svojim kredibilitetom garantuju autentičnost i verodostojnost prezentovanog.

Jedna od osnovnih funkcija PR agencije jeste da ponudi novinarima takve ulazne podatke, da kada kreiraju svoje članke (poruke) njihovi tekstovi u sebi sadrže informacije poželjne za klijenta agencije. Recimo, novinar piše o stanju u nekoj oblasti privrede, ali mu je neophodno da pomene pozitivne primere. Posao PR agencije je da taj pozitivni primer postane njen klijent, odnosno da informaciju o klijentu blagovremeno prosledi novinaru, tako da se on pomene u medijima sa pozitivnom konotacijom. Rezultat je da čitalac, čitajući ovaj članak, prihvata pozitivnu poruku o klijentu, a da to nije shvatio kao nametanje (reklamu) već kao integralni deo novinske vesti. To je, u principu, pravi PR tekst.

U stvari, granica između novinarskog i PR teksta je samo i jedino u tome kako je on prihvaćen od strane čitaoca (slušaoca ili gledaoca). Pravi PR i novinarski tekst ne smeju da se razlikuju. Čitalac ne sme da primeti razliku, jer ako je primetio – onda to više nije PR tekst, već je u pitanju tekstualna reklama. Pravi PR tekst je normalan novinarski tekst, koji u nekim svojim delovima indirektno komunicira željenu PR poruku. Suština je u tome da je PR tekst rezultat neke akcije spolja (nekoga van medija), koja kao rezultat ima pominjanje u medijima.

Novinari su najbolji PR pisci

PR tekst je novinarski tekst kroz koji je provučena indirektna poruka čitaocu, a da on to nije shvatio kao reklamu (nešto što mu je nametnuto). Ovakvih kvalitetnih primera je malo, jer je vrhunska PR veština proturiti svoju ideju a da niko ne primeti da je ona uopšte i ponuđena.

Marketing prodaje proizvod ili uslugu, PR donosi dobru reputaciju!

Ovo je glavna stavka u razlikovanju ove dve profesije. Ako se bavite proizvodnjom čokoladica, marketing stručnjaci će sve podrediti potrošačima. Napraviće reklame kakve oni žele, ponuditi ukus kakav oni traže i sve to propratiti jakom marketinškom kampanjom.

S druge strane, stručnjaci za odnose sa javnošću će sve uraditi da kompaniju tih čokoladica učine što poznatijom i uglednijom. Vodiće računa o izgledu kompanije i zaposlenih, o internim odnosima i odnosima sa klijentima, spremiće svako moguće rešenje za kompaniju ako nešto krene po zlu. Reputacija ili prodaja – cilj je jednostavan.

Šta je sa PR-om?

PR menadžeri se trude da razviju korektne odnose sa ciljnim grupama (neretko su u dobrim odnosima sa urednicima u medijima, pa dobijaju i besplatan publicitet). Da li ste nekada, čitajući novine, primetili da neki članak i nije baš novinarski? Niste pogrešili. Mnogi promotivni tekstovi se provlače kroz medije u tim formama, kako ih čitaoci ne bi gledali kao oglase.

Sad vam je tek, sve konfunzno?

Ništa strašno. Potreban vam je Promo tekst, PR tekst, reklama koju će za vas napisati novinar, digitalni marketing (Ovo je obavezna stavka, danas) – Svaki put kada vidite neki baner, kada na Facebooku iskoči sponzorisani post, ili čak i kada pročitate „običan” članak, to je digitalni marketing, onda odaberite prave, tu u lokalu.

Kako se potrošači sve više nalaze na internetu, klasične metode promocije sve više ustupaju mesto online strategijama. Facebook, Instagram, Tik Tok… sve vam treba? Naravno. Vreme je da imate sve društvene mreže i da one izgledaju DOBRO.

To ne znači da će klasični vidovi promocije propasti, neće, ako vam pravi tim radi promociju, više nije pitanje vremena kada će kampanje na internetu definitivno preuzeti primat kada je ulaganje u pitanju. Razlog je jednostavan – na internetu se tačno zna šta dobijate za budžet koji imate. Takođe se vrlo precizno mogu izmeriti rezultati marketinških aktivnosti.

Drugim rečima, sve što uradite imate „crno na belo”, tako da uvek tačno znate šta ste dobili (a šta ne). Ipak, da biste se na pravi način uradili svoju reklamu, treba vam pomoć. Bez pravih znanja i veština teško da ćete uspeti da se snađete u veoma konkurentnom online svetu.

Za sve informacije i pitanja pišite nam na redakcija@ozon.rs

Naučićete i medijske redakcije i portali VOLE besplatne vesti!

Možda Vam se svidi i