U Srbiji postoji procedura pomoću koje se može ublažiti kazna za saobraćajni prekršaj, ali i izbeći zabrana upravljanja automobilom na određeno vreme, što mnogi vozači ne znaju.
Iako mogućnost sporazuma o priznavanju krivice u slučaju saobraćajnog prekršaja postoji već duži niz godina, mnogi vozači nisu upoznati sa ovom opcijom.
Osim što se na taj način smanjuje iznos novčane kazne, moguće je čak izbeći i zabranu upravljanja vozilom na određeno vreme, što je vozačima kojima posao zavisi od automobila od životne važnosti.
Nakon poslednjih izmena i dopuna Zakona o bezbednosti saobraćaja, konačno postoji defenitivan spisak svih novčanih i drugih kazni koje se izriču za najčešće prekršaje, i to jednako u svim policijskim ispostavama – a koje je moguće ublažiti sporazumom o priznanju krivice.
Velika novina je to što je spisak znatno proširen i što je šansa za ublažavanje kazne na ovaj način sada data i vozačima koji su izazvali saobraćajnu nezgodu, što ranije nije bilo moguće. Istina, takav sporazum košta više, jer su i prekršaji u tom slučaju teži. Recimo, onaj ko prekorači brzinu u naselju za više od 30 do 50 km/h i pritom napravi sudar, ukoliko sačini sporazum moći će da plati samo 20.000, a propisano je od 20.000 do 40.000 dinara.
Sporazum o priznanju prekršaja je u naše zakonodavstvo uveden još ranije, ali je u praksi počeo da se primenjuje pre četiri godine kada je na snagu stupio novi Zakon o prekršajima. Time je učiniocima svih prekršaja, pa i vozačima, omogućeno da dobiju blažu kaznu i, u većini slučajeva, izbegnu zaštitnu meru zabrane upravljanja vozilom određene kategorije, a suština se svodi na dogovor između vozača i policije da se, u zamenu za priznanje prekršaja kojim se izbegava pokretanje i vođenje prekršajnog postupka, izrekne blaža novčana kazna od najveće zakonom propisane i da se predviđena zaštitna mera oprosti ili ublaži.
Na primer, umesto novčane kazne koju bi odredio sudija u rasponu od 10.000 do 20.000 dinara uz tri kaznena poena i 30 dana zabrane upravljanja, vozač koji se sporazume može proći sa 10.000 dinara – doduše sa istim brojem kaznenih poena, jer se oni ne mogu smanjivati, ali bez zabrane upravljanja, što je mnogima veoma važno.
Skoro sve sada može da se plati, pa tako na primer i oni teži prekršaji iz Člana 330. za koje Zakon o bezbednosti saobraćaja propisuje kazne od 100.000 do 120.000 dinara, ili najmanje 15 dana zatvora, uz čak 14 kaznenih poena i osam meseci zabrane upravljanja. Ono što ne možete da platite jeste prekršaj za nasilničku vožnju, odnosno postupanje vozača koje je u gruboj suprotnosti sa pravilima saobraćaja prilikom koje vozač ne pokazuje obzir prema bezbednosti ostalih učesnika u saobraćaju. Ovaj prekršaj podrazumeva kaznu od 30 do 60 dana zatvora, zabranu vožnje u trajanju od najmanje 9 meseci, 15 kaznenih poena i novčanu kaznu od 120.000 do 140.000 dinara.
Sporazum o priznanju prekršaja se ne može zaključiti na licu mesta sa policajcem koji je izvršio kontrolu, nego u mesno nadležnoj policijskoj stanici i to tek kada okrivljeni vozač dobije sudski poziv. Sa tim pozivom odlazi u policijsku ispostavu u kojoj se u njegovom gradu zaključuju sporazumi i tu se sve može završiti čak iako je prekršaj napravljen u nekom drugom gradu ili mestu u Srbiji.
Pravo na sporazum nemaju vozači koji su u prethodne dve godine više od jednom pravosnažno kažnjeni za prekršaj iz oblasti bezbednosti saobraćaja na putevima, za koji je zakonom predviđeno obavezno izricanje šest ili više kaznenih poena. Okrivljenom protiv koga, u prethodne dve godine nije pokrenut prekršajni postupak zaštitna mera zabrane upravljanja za prekršaje može se dodatno umanjiti za jedan mesec, odnosno 30 dana, ukoliko pristane da plati 10.000 dinara više od ublažene novčane kazne. Na primer, za prekoračenje brzine van naselja za preko 60 do 70 km/h, predviđena kazna uz zaključen sporazum je 20.000 dinara i dva meseca zabrane, a ukoliko okrivljeni hoće da plati 30.000 dinara, trajanje zabrane upravljanja mu može biti smanjeno na 30 dana.