Mnogi su ubeđeni da SUV-ovi (gradski „džipovi“) predstavljaju najbolji izbor kada su u pitanju porodični automobili. Imaju zadnji kraj kao karavan, što podrazumeva mnogo mesta; veliki su, visoki i teški, pa su veoma bezbedni; tu su veliki točkovi i udaljenost od tla, te se njima lako penje uz ivičnjake, itd. Drugi smatraju da je iole veći karavan sasvim dovoljan za potrebe prosečne porodice. Treći misle da su minivenovi najbolji izbor – uostalom, kod njihovog konstruisanja se uzimaju u obzir upravo porodične potrebe! Pogledajmo argumente, pa da proglasimo pobednika.
Kao i kod svakog drugog izbora za „najboljeg“, neophodno je definisati uopštene kriterijume na osnovu kojih proglašavamo pobednika. U ovom slučaju, to bi bili, na primer:
- Broj mesta za sedenje: nekome je dovoljno 5, nekome treba 7
- Veličina prtljažnika
- Odnos cene i kvaliteta (starost, očuvanost, oprema…)
- Performanse (veći i teži automobil traži snažniji motor da bi mogla da se obavljaju bezbedna preticanja)
- Potrošnja goriva
- Veličina vozila – teoretski, veći automobil trebalo bi da donese više prostora u kabini i prtljažniku, ali to ne mora uvek da bude slučaj. Pritom, manje vozilo je lakše „ugurati“ na manje parking mesto
Predrasude po pitanju dužine
Kada čuju za karavan, SUV ili miniven, mnogi ljudi u Srbiji odmah pomisle: „Šta će mi toliki auto?“.
Međutim, karavani su često iste dužine ili neznatno duži u odnosu na sedan (limuzina) verziju, a prosečni minivanovi i SUV-ovi su neretko u stvari kraći od najpopularnijih limuzina.
Pritom treba imati u vidu o kojem modelu i kojoj klasi je uopšte reč – da li je to Škoda Fabia karavan, Renault Laguna karavan ili Audi A6 karavan. Ako je reč o karavan verziji malog/kompaktnog hečbeka, biće osetno duži.
Na primer, Golf V je dugačak 4,2 metra. Opel Zafira prve generacije (1999-2005) dugačka je 4,32 metra. BMW serije 3 karavan 5. generacije (E90) dugačak je 4,52 metra, a VW Passat B6 4,77 metara. Dakle, nema pravila, to što su minivanovi i SUV-ovi visoki i deluju kabasto, ne znači da ih je teže voziti ili parkirati – naprotiv, često je lakše zbog više pozicije sedenja.
Koliko je karavan funkcionalniji od limuzine?
Ako poredimo klasičnu limuzinu sa potpuno odvojenim prtljažnim prostorom, karavan je neuporedivo funkcionalniji po pitanju prevoza kabastog tereta ili dugačkih predmeta.
Međutim, poseban problem kod nekih karavana je to što je proizvođač odlučio da stavi formu ispred funkcije, tj. žrtvovao je zapreminu prtljažnika, veličinu otvora prtljažnika i visinu tovarnog praga zbog atraktivnijeg izgleda zadnjeg dela, vrste oslanjanja koje zauzima više prostora, tj. krade prostor prtljažnika, itd.
Stoga ne uzimajte svaki karavan zdravo za gotovo, pošto lako možete da se prevarite u proceni. Ne vodite se slepo ni fabričkim podacima o zapremini prtljažnika, pošto oni na papiru mogu da deluju impresivno, dok ih je u praksi malo teže potpuno iskoristiti.
Na slici je Opel Insignia karavan:
Šta nudi miniven?
Skoro svaki miniven u odnosu na svoju dužinu i širinu nudi obilje prostora u kabini i prtljažniku, a tajna je u tome što „ide“ u visinu. Mnogi modeli mogu da imaju sedam sedišta, široke mogućnosti uređenja enterijera u smislu preklapanja ili potpunog vađenja pojedinih sedišta, mnoštvo korisnih pregrada, uključujući i one u podu ili ispod prednjih sedišta…
Upotrebljivost trećeg reda sedišta?
Dodatna dva sedišta u prtljažniku – to zvuči sjajno. Možete u relativno kompaktnom automobilu da vozite sedam putnika. Međutim, često u praksi situacija nije baš tako sjajna, pošto može da se desi da na tim sedištima bukvalno ima mesta samo za manju decu.
Stoga ne verujte isključivo podacima na papiru ili testovima u časopisima, već pogledajte auto uživo i uverite se u upotrebljivost dodatna dva sedišta u realnim uslovima. Inače, treći red sedišta mogu da imaju i minivenovi i SUV/krosoveri i karavani, pri čemu dužina samog vozila ne mora da govori ništa o tome koliko će prostora biti u trećem redu.
Šta je to SUV, a šta je krosover?
Klasifikacija automobila prema vrsti karoserije može da bude veoma komplikovana, pa ćemo se potruditi da ovo maksimalno pojednostavimo, kršeći pritom razna „pravila“, naročito zato što postoji i mnogo suprotstavljenih mišljenja.
I sami proizvođači dodatno komplikuju situaciju praveći miniven koji liči na SUV, karavan sa pogonom na svim točkovima, par centimetara većim klirensom (odstojanje od tla) i malo „šminke“ kako bi delovao robusnije, pozerski hečbek oblikovan kao „džipčić“ sa nešto većim klirensom, velikim točkovima sa niskoprofilnim gumama i pogonom na prednjim točkovima…
Nazovimo ih krosoverima i stavićemo ih u isti koš sa SUV-ovima. SUV je vozilo koje liči na terenca, namenjeno svakodnevnoj vožnji, može a i ne mora da ima pogon na svim točkovima, blokade diferencijala, reduktor, nešto veći klirens…
Uglavnom, danas na tržištu ima toliko modela koje nazivaju SUV-ovima ili krosoverima, kao i nekih podkategorija da ne želimo uopšte da diskutujemo koji model gde pripada. Stoga ovde svrstavamo sva vozila koja ostavljaju utisak da se dobro snalaze van asfalta: Nissan Juke, Audi Q7, Q5, Q3, BMW X5, X3, X6, Dacia Duster, Mercedes ML, GL, Ford Kuga, Honda CR-V, Hyundai ix35, Opel Antara, Škoda Yeti…
Koje su njihove prednosti?
Kupujem SUV zato što je bezbedniji, svuda može da prođe i u njemu ima mnogo prostora – ovo su uobičajeni argumenti, mada su kupci često u zabludi. To što je visok i težak pomaže kod direktnog sudara sa drugim vozilom, ali odmaže kod eventualnog manevra da bi se sam sudar izbegao.
Naime, u normalnim uslovima upravo te dve stavke predstavljaju manu, zato što zbog njih auto ima predispoziciju da se lošije ponaša u krivinama i pri oštrim manevrima, što naravno može da se „sredi“ sofisticiranim oslanjanjem, gumama nižeg profila, elektronskim bezbednosnim sistemima, itd, uz koje ide i viša cena samog automobila…
Pogon na svim točkovima nije svemoguć – ima ih mnogo vrsta, tako da nećemo da ulazimo u detalje, ali čak ni najbolji ne može mnogo da uradi sa lošim ili neodgovarajućim gumama.
Što se tiče prostora u kabini, često kupci očekuju mnogo više nego što dobiju, mada ni tu nema nikakvih pravila – može da bude prostrano, a može da bude i skučeno… Kod prtljažnika je slična stvar – u odnosu na karavane i minivenove slične dužine, SUV-ovi i krosoveri često nude manje prostora.
Kako proceniti koliko je prtljažnik zaista veliki?
Proizvođači se stalno hvale zapreminom prtljažnika u litrima, što je generalno najjednostavniji način za poređenje, ali postoji samo jedan „problemčić“ – mi u prtljažnik ne točimo vodu, već stavljamo predmete raznih gabarita (širine, dužine, visine), a ne treba zaboraviti ni težinu.
Stoga,u slučaju da treba da ubacite nešto teško, bićete veoma zahvalni ako imate automobil sa niskom tovarnom ivicom prtljažnika. Kod karavana ovo generalno nije problem, ali mnogi vlasnici limuzina dobro znaju tu muku.
Takođe, treba uzeti u obzir širinu prtljažnika i to po čitavoj dubini, pošto širina ne mora da bude ista na svim mestima;širinu samog otvora prtljažnika, visinu tovarne ivice, dubinu prtljažnika do naslona zadnjih sedišta, kao i zapreminu prtljažnika kada se obore nasloni zadnjih sedišta. Zatim, neki automobili imaju klizna zadnja sedišta, pa zapremina prtljažnika može da se povećava čak i sa svih pet putnika na svojim mestima.
Sve ove dimenzije i opcije na prvi pogled ne deluju toliko važno, ali kada poželite da prevezete više različitih predmeta ili krenete na duži put sa više putnika, a želite da ubacite npr. bicikl, suncobran, stolice na rasklapanje, štapove za pecanje, kolica za bebu i slično, tek onda shvatite koliko svaki centimetar dobro dođe.
Zaboravili smo putničke verzije malih teretnjaka?!
Mnogi vozači kojima je potrebno kompaktno porodično vozilo sa mnogo prostora u kabini i prtljažniku odbijaju da uzmu u obzir putničke verzije tzv. teretnjaka, kao što su VW Caddy, Citroen Berlingo, Renault Kangoo, itd. Međutim, činjenica je da ovi automobili daju maksimalan prostor u unutrašnjosti u odnosu na spoljašnje dimenzije.
Istina, često se ne sedi baš najudobnije, ali to je kompromis koji mora da se prihvati. Jedna od njihovih velikih prednosti jesu klizna vrata, koja omogućavaju da veoma lako smestite dete u dečje sedište. Takođe, kada se obore zadnja sedišta ostaje zaista impresivan prtljažni prostor zahvaljujući visini samog automobila. Neki modeli mogu da imaju i dodatna dva sedišta u prtljažniku.
Stoga, ko je spreman da se odrekne luksuzne opreme i enterijera, u ovoj kategoriji vozila može da nađe idealan porodični automobil koji će ispuniti gotovo svaki zadatak. Novije generacije zaostaju mnogo ni po pitanju razne opreme i kvaliteta uređenja kabine, a i spolja više ne deluju kao klasična dostavna vozila.
Zaključak
Po našem mišljenju, najbolji izbor za veću porodicu je miniven ili putnička verzija teretnjaka. Danas mogu da se kupe verzije sa veoma snažnim motorima, bogatom opremom i luksuznim enterijerom. Ukoliko imate dovoljno novca, nije teško napraviti vrlo dobar izbor.
Međutim, budžet prosečnog vozača je najčešće prilično ograničen. Stoga smo bacili brz pogled na ponudu na našem sajtu:
- Minivenova sa 5 sedišta u rasponu cene od 2.500 do 5.000 evra ima preko 1.600
- Minivenova sa 7 sedišta u rasponu cene od 2.500 do 5.000 evra ima preko 900
- Minivenova sa 7 sedišta u rasponu cene od 3.000 do 5.000 evra ima nešto manje od 600
- Minivenova sa 7 sedišta u rasponu cene od 5.000 do 10.000 evra ima preko 200
Kako izabrati?
- Odredite budžet (koliko novca imate za kupovinu, a da vam nešto ostane i za veliki servis i druge eventualne prateće troškove)
- Definišite prioritete – broj mesta za sedenje, veličina prtljažnika, snaga motora (performanse), potrošnja…
- Napravite okvirnu listu modela i verzija koji se uklapaju u budžet i prioritete
- Pokušajte da suzbijete svoju potajnu želju za posedovanjem određenog automobila zato što npr. deluje moćno, liči na „džipa“, ima stakleni krov, ima pogon na svim točkovima koji vam verovatno nikada neće trebati, itd.
- Pogledajte uživo modele sa svoje liste i pritom:
- Proverite da li vam odgovara pozicija za volanom, pri čemu isprobajte sve mogućnosti podešavanja
- Ako budžet dozvoljava, obavezno kupite auto sa ISOFIX sistemom za montiranje dečijih sedišta
- Ako imate troje dece, proverite da li sva tri dečja sedišta mogu bezbedno da se učvrste pozadi. Ovo može da bude veoma komplikovano, pošto treba uzeti u obzir različitu širinu i tip dečjih sedišta, način montiranja, uzrast dece… Nije dovoljno da premerite dečja sedišta postavljena jedno do drugog i zatim proverite da li fizički mogu da stanu na zadnju klupu. U slučaju da imate četvoro ili petoro, situacija postaje još „veselija“, pošto sada treba proveriti i sedišta u trećem redu.
- Procenite da li prtljažnik ispunjava vaše potrebe (ne zaboravite da uvek ostaje mogućnost postavljanja krovnog kofera)
Izvor: polovniautomobili.com