Kako se otpuštanja nastavljaju, osobe koje traže posao postaju glavne mete onlajn prevara pri zapošljavanju.
Prevaranti naime objavljuju potragu za radnicima na web sajtovima predstavljajući se kao regruteri, u pokušaju da ukradu sve, od lozinki do novca i identiteta.
Stručnjaci kažu da ako tražite posao, čak i na daljinu, postoje koraci koje možete preduzeti da biste preskočili prevare i dobili pravi posao. Američka kompanija CVS Health savetuje onima koji traže posao da provere web lokaciju kompanije za karijeru kako bi se uverili da je objava stvarna. Takođe, treba imati u vidu da poslodavci nikada neće tražiti od kandidata za posao da se pridruže Google Hangout-u, da kupe sopstvenu opremu ili da plate da bi se prijavili. I nikada neće slati email sa adresa kao što su Yahoo ili Gmail.
Kako se zaštititi od lažnih ponuda za posao?
Nekada je veoma lako uočiti sumnjivu ponudu za posao. To su često “poslodavci” koji vam nude brzu i laku zaradu. Ako je suviše dobro da bi bilo istinito, verovatno i nije istinito, kažu stručnjaci. Dodaju da ljudi koji se kriju iza ovakvih oglasa često naglašavaju da nije u pitanju prevara.
Dalje, savetuju da se raspitate o tome šta bi vi zapravo u toj firmi trebalo da radite. Kada su u pitanju legitimni poslovi poslodavac će vam objasniti specifične radne obaveze, često u listi. Budite oprezni sa poslovima koji zahtevaju da nešto primite, prepakujete i pošaljete na neko drugo mesto, posebno ako ne znate detalje. Tokom praznika, prevaranti mogu da promovišu poslove pakovanja poklona, a možete završiti u trgovini ilegalnim materijalima.
Pazite na pravopis i gramatiku. Ako je objava ili adresa prepuna pravopisnih i gramatičkih grešaka, stručnjaci se slažu da je to verovatno prevara. Greška u kucanju može biti samo štamparska greška, ali ako je poruka teška za čitanje ili je puna očiglednih grešaka, nastavite dalje jer vrlo je verovatno da je prevarant koristio neki program za prevođenje kako bi na što više adresa, u što više zemalja poslao svoju ponudu. Takođe pazite na razlike u jednom slovu u nazivu kompanije, emailu ili web adresi.
Istražite kompaniju. Većina kompanija je prisutna na internetu. Proverite web lokaciju kompanije i proverite da li ima LinkedIn nalog, profil društvenih medija ili komentare na sajtu za pregled zaposlenih Glassdoor. Možete li se povezati sa drugima koji tamo rade? Možete li pronaći adresu njenog sedišta? Da li zaista postoji?
Važnost kompanijskog emaila i načina komunikacije
Pogledajte imejl adresu i profil pošiljaoca. Regruter ili menadžer za zapošljavanje uvek treba da komunicira sa vama preko naloga e-pošte svoje kompanije, a nikako preko lične Gmail-e ili tekstualne poruke, na primer. Zato se uverite da kada odgovarate ili pišete e-poštu da adresa odgovara web domenu kompanije. Ako vam se obraćaju na društvenim mrežama, da li imaju veze ili postove? Da li su u interakciji sa drugima? Za koliko vremena?
Obratite pažnju na proces. Kompanije bi trebalo da budu u mogućnosti da navedu svoj proces zapošljavanja. Ako kompanija želi brzo da zaposli, a odgovori stižu za nekoliko minuta, to bi mogle biti crvene zastavice, upozorava Indeed. LinkedIn kaže da poslodavci retko zapošljavaju nakon jednog intervjua na daljinu, a Indeed je rekao da je to posebno tačno ako se intervju odvija preko servisa za razmenu tekstualnih poruka. Većina poslodavaca će vas povezati sa više ljudi pre nego što dobijete posao.
Ne plaćajte ništa
Ako poslodavac od vas traži da platite materijale, obuku ili testiranje, čak i ako nudi nadoknadu, posao je verovatno prevara.
Zaštitite svoje lične podatke. Dok se prijavljujete, nemojte davati slike lične karte ili pasoša, niti bilo kakve finansijske detalje, kao što su vaš bankovni račun ili broj kreditne kartice, kažu stručnjaci.
Tražite odgovore na sva pitanja. Idite na svaki intervju sa pitanjima i uverite se da ćete dobiti odgovore. Pravi poslodavci će to posmatrati kao interes, a lažni će paničiti ili izbegavati da odgovore.
Pazite na piramidalne šeme. Ne nasedajte na prilike za posao u kojima ste plaćeni samo ako namamite više ljudi u operaciju. Neke marketinške kompanije na više nivoa su legitimne, ali mnoge su piramidalne šeme.
I na kraju, verujte svojim instinktima. Ako vam se čini da nešto nije u redu, verovatno ste u pravu, kažu stručnjaci.
Izvor: kamatica.com