Pijace su nekada bile glavno mesto za kupovinu svežeg voća i povrća. Dani vikenda uvek su važili za pijačne – tada su poljoprivrednici zadovoljno trljali ruke i vraćali se kući sa praznim gajbicama, a kupci kući nosili cegere pune svežeg voća i povrća.
Brz tempo života doneo je manjak vremena, što je mnoge nateralo da se prilagode. Supermarketi su postali mesta gde se može naći sve, uključujući sveže voće i povrće i mnogi radije obavljaju celu kupovinu na jednom mestu.
„Mogu da dam primer na paradajzu, kada je cena na pijaci bila 80 din dinara, a u marketu 100 i više dinara, 80 domaći, 100+ albanski. Na pijaci je prodaja bila slaba dok je u marketima išla bez problema. Da li ljudi nemaju naviku da kupuju na pijaci, ili im je lakše jer je u marketu sve na jednom mestu, ne znam. Ipak prave domaćice znaju da izaberu domaći proizvod i imamo stalne mušterije“, kaže jedan od prodavaca na pijaci.
„Kada imam vremena odem na pijacu radnim danom, ali vikendom obavezno idem na pijacu, kupim ono što mi je potrebno za ručak toga dana, ne kupujem veće količine da ne bi propadalo“, kaže Jelena, kupac na pijaci, dodajući da joj je navika još iz mladosti da po sveže namirnice ide na gradsku pijacu.
Istovremeno, devojka koja je krenula da se pazari potrebne stvari za kuću, pa i voće i povrće, u marketu, kaže da ne obraća pažnju gde šta kupuje, nego da vodi računa o ceni. „Kvalitet je poprilično isti, međutim, u radnjama, velikim marketima, često voće i povrće zna biti na sniženju. Nemam velika primanja, pa me akcije privuku“, rekla je devojka ispred jednog marketa.
Prodavačica sa gradske pijace ističe da je prodaja poprilično opala u poslednje vreme, ali stare mušterije su verne pijaci. „Prodaja se smanjila. Nije to samo zbog marketa, nego narod nema novca, kupuje na komad, jedna mrkva, jedan luk. Ali isto tako, onaj ko je navikao da pojede sveže i zdravo ne pravi kompromis“, kaže prodavačica.
S druge strane, u markete dolaze mlađe domaćice koje nemaju naviku da posećuju pijacu, ali i voće i povrće kupuju „usput“. „Kupila sam vrećicu krompira i luka, deluje svježe i kvalitetno. A inače, došla sam po druge namirnice, ali sam kupila i to jer je i cena primamljiva“, rekla je jedna od kupaca u marketu.
Cena kupus: Pijaca – 100.00 dinara. Market – 59.00 dinara. Cena paprika: Pijaca – 100.00 dinara. Market – 179.00 dinara. Cena krompir: Pijaca – 80.00 dinara. Market – 79.99 do 119.00 dinara. Cena kupus: Pijaca – 100.00 dinara. Market – 59.00 dinara…
„Ja više volim da odem na pijacu, volim kad je gužva, kad su pune tezge raznog voća i povrća. Ne volim da voće i povrće kupujem u prodavnicama i megamarketima jer su ili cene veće nego na pijaci ili voće / povrće nije baš najsvežije“ objašnjava kupac na pijaci.
Istovremeno, pratilac žene koja se odlučila za kupovinu na pijaci, kaže da on ipak bira Supermarket.
Iz praktičnih razloga. „Nema više pijace , to je sentimentalna stvar. Na jednom mesztu kupim sve i ne moram dalje…“
Po anketi koju smo sproveli, većina ipak najčešće kupuje na pijacama, prvo izabere pijacu za kupovinu svežeg voća i povrća, na drugom mestu su marketi, a jedan deo građana sveže voće i povrće kupuje u malim piljarama. Veliki broj građana koristi voće i povrće iz svojih bašta i voćnjaka.