Energetska kriza i klimatske promene glavne su teme svetskih lidera i samita, a nedostatak sirovina i njihovo poskupljenje poremetilo je industriju i tržište. Zbog cene nafte porasli su troškovi transporta, što usporava isporuke, pa se trgovci suočavaju sa praznim lagerima.
Prodavci kažu da su zalihe tehničke robe na minimumu i da će biti iscrpljene do Nove godine. S novim isporukama u radnje i onlajn prodavnice stići će, najavljuju, i više cene.
“Doći će do povećanja cena. Generalno na tržištu očekivanja su od 30 odsto, to je okvirni procenat poskupljenja”, kaže Zoran Ignjatović, menadžer prodaje u prodavnici “Tehnomedia”.
Predrag Brujić, trener u prodaji u “Gigatronu”, priča da je pomeranje cene proizvoda uslovilo i to što je jedan kontejner u nabavci koštao dve do tri hiljade dolara, a u ovom trenutku čak 18-20 hiljada.
“Nestašice se najavljuju, mi se opet trudimo da zalihe najtraženijih proizvoda imamo za naše najvernije kupce”, dodaje Brujić.
Proizvodnja poluprovidnika za automobile, tehničke uređaje, mobilne telefone bila je, zbog pandemije, usporena ili gotovo zaustavljena u Kini tokom prošle godine. I ove godine situacija je slična, ali sada zbog nedostatka energenata. Potražnja je povećana, a zalihe smanjene i nedovoljne.
“Pošto energenti služe kao inputi u proizvodnji, a oni služe i kao inputi i u transportu, logistici i tako dalje, znači s jedne strane će to sigurno poskupeti. S druge strane takođe, taj transport koji se obavlja u međunarodnoj trgovini je postao kompleksniji, zato što sada imamo manje robe koja se šalje i onda je sam taj transport skuplji, jer ekonomija obima u trasportu se nedovoljno koristi”, napominje prof. Predrag Bjelić sa Ekonomskog fakulteta u Beogradu.
Ogromni gubici u automobilskoj industriji
Zbog povećane tražnje, smanjenih zaliha, problema u proizvodnji i skupljeg transporta, procene su da će automobilska industrija ove godine izgubiti oko 200 milijardi evra zbog nenapravljenih gotovo osam miliona automobila.
“U nekom prethodnom periodu osećamo povećanu potražnju. Primećujemo dosta problema i izazova u snabdevanju, ali za sada se dobro nosimo sa tim”, kaže Vuk Malović, direktor marketinga “Grand Motorsa”
Da bi izbegle zavisnost od kineskih proizvođača, Amerika i Evropa planiraju veća ulaganja u industriju čipova.
Dok se planovi ne realizuju, nestabilnost na tržištu će osećati potrošači i to najviše na manjim tržištima poput našeg. Stabilizaciju ne očekuju pre 2023.
Izvor: RTS