Automobili sa 1.6 TDI motorima sve više dolaze na tržište polovnih vozila. Je li to uspešna konstrukcija? Koje probleme možemo očekivati?
Turbodizelski motor sa oznakom 1.6 TDI dolazi na tržište nakon povlačenja poznatih motora 1.4 i 1.9 TDI, 2010. godine i čini osnovni pogon za mnoge automobile iz Volkswagen Grupacije. U početku je ovaj motor bio dostupan u tri verzije snage: 75, 90 i 105 KS. U 2014. godini na tržištu su se pojavile dve nove verzije, sa 110 i 120 KS.
Verzija od 110 KS predstavljena je pod haubom Sportsvana, a 120 konjskih snaga – u MY Passatu 2015. Moderan i ekonomičan motor 1.6 TDI deluje dosta dobro u svakodnevnoj upotrebi. Svojstva su mu dobra efikasnost i mala potrošnja goriva – za vreme lagane vožnje prosečna potrošnja iznosi oko 5 l/100 km, mada, naravno, potrošnja značajno zavisi od mase vozila kojeg pokreće i stila vožnje.
Dimenzije i masa automobila imaju veliki uticaj na voznu dinamiku. Što se tiče trajnosti i pouzdanosti, 1.6 TDI je dobar izbor. Do sada najviše problema stvaraju brizgaljke, osetljive na gorivo niskog kvaliteta. Dešava se da okončaju svoj životni vek pre 100.000 pređenih kilometara.
Postoje problemi i sa funkcionisanjem filtera čestica, mada u ovom slučaju to puno zavisi o načinu na koji se automobil koristi. Naravno, postoje i problemi sa trajnošću turbopunjača, ali ističemo da njihova stopa kvarova nije alarmantna. Prema nekim mehaničarima, kvar turbine rezultat je dugog intervala zamene ulja, kao posledica „dugog načina“ života.
Uz to, dešava se da ulje curi ispod zaptivača glave motora. Ovaj problem nije tako čest i uobičajen, ali korisnicima bilo kojeg modernog dizelskog motora (sa skupim popravkama!), savetuje se da slede princip „poverenje plus kontrola“. Generalno gledano, motor 1.6 TDI je dobar. Barem za sada, jer se morate setiti da se radi o relativno „mladom“ motoru – mnogi automobili sa njim pod haubom, još uvek nisu prevezli 150-200 hiljada kilometara.
1.6 TDI motor – tipične greške
Turbodizelski motor 1.6 TDI, smatra se uspešnom konstrukcijom, bez izraženih tehnoloških grešaka. To ne znači da ovaj motor nema problema. Najčešća su oštećenja brizgaljki, koje su osetljive na nizak kvalitet goriva. Ostali problemi uključuju: začepljenje filtera čestica (DPF), kvarovi turbopunjača, curenje ulja iz motora (mogu biti povezani sa oštećenjem zaptivača glave). Pored toga, poznati su nasumični slučajevi kvarova zamajca sa dvostrukom masom.
Greške brizgaljki
– Simptomi: pad protoka, problemi pri pokretanju motora, neravnomeran rad.
– Popravka: oštećenje piezoelektričnih brizgaljki je posledica upotrebe goriva niskog kvaliteta. Srećom, retko se pokvare sve (4) odjednom. Trošak njihove regeneracije nije prevelik, a mehaničari preporučuju i zamenu filtera za gorivo najmanje svakih 30.000 km!
Propuštanje ulja i stanje turbine
– Simptomi: tragovi ulja na bloku motora, lagani gubitak maziva.
– Popravka: napomena – problem se ne može kvalifikovati kao tipična greška. Međutim, tokom razgovora sa mehaničarima, niti automobili sa zamenjenim zaptivačem nisu uvek popravljeni, pa se curenje (propuštanje uljnog kanala) ponekad ponavlja. Odlučili smo spomenuti ovu grešku, kako bi ljudi koji pokušavaju kupiti automobile sa tržišta polovnih, na to obraćali pažnju. Usput, savetujemo vam da proverite stanje turbopunjača – u slučaju automobila sa dugim intervalom zamene ulja, nailaze se signali o preranom oštećenju turbine.
Problem sa DPF- om
– Simptomi: svetli upozorenje, neravnomeran rad motora, pad snage.
– Popravka: problem brzog začepljenja DPF filtera nadaleko je poznat i odnosi se uglavnom na automobile koji rade kratkotrajno i voze na malim udaljenostima. U slučaju motora 1.6 TDI, slučaj izgleda slično – vozila koja se koriste na dugim relacijama retko se suočavaju sa oštećenjima DPF-a, dok automobili koji se koriste u gradovima mnogo češće imaju takve probleme. Savetujemo vam da ne zapostavljate problem – zamena oštećenog DPF-a je skupa!
1.6 TDI motor – preporuke za servis
Intervali održavanja: servis navodi tačne podatke o intervalima održavanja po VIN-u (vehicle identification number) za marku automobila, model i godinu proizvodnje. Iako većina korisnika usluga koristi produžene intervale servisa (dug životni vek), mehaničari preporučuju izmenu ulja na svakih 15.000 km. Takođe zapamtite da koristite ulje sa niskim sadržajem pepela za dizelske motore sa filterom čestica (DPF).
Zamena zupčastog (razvodnog) remena, koja se takođe određuje VIN-om automobila – interval može biti 150 ili 180 hljada km. Iako nismo čuli za probleme sa oštećenjem remena ili kvarove zatezača ili pumpe za vodu, u našim uslovima vožnje preporučujemo vam da ne prelazite 150 hiljada km.
1.6 TDI motor – potrošni materijal
Podmazivanje – VW preporučuje sintetičko ulje 5W-30 koje udovoljava standardu VW 507.00. Koristite ulje sa malo pepela, to utiče na stanje filtera čestica. Kapacitet sistema 4,3 l.
Izvor: zanimljivostioautomobilima.com