Na društvenim mrežama se podigla bura zbog navodne informacije koja se pojavila u javnosti da će Telenor oduzimati brojeve telefona korisnicima koji zatraže raskid ugovora, pošto je taj mobilni operater najavio poskupljenje svojih usluga za 6,9 odsto od 9. decembra.
Iz Telenora su za Tanjug demantovali tu informaciju i istakli da pri raskidu ugovora korisnik ima pravo da zadrži broj, prenese ga u pripejd ili drugu mrežu, kao i da otkupi telefon.
Takođe, iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije poručuju da je osnovno pravo potrošača da otkažu ugovor bez ikakve ugovorne kazne i da u tom slučaju ne sme biti nikakvog uslovljavanja.
U Telenoru kažu da kod raskida ugovora niko neće biti oštećen i da su prava potrošača u tom procesu zagarantovana.
Do pometnje je došlo nakon što je Telenor nedavno SMS porukom obavestio svoje korisnike o poskupljenju, koje se, kako se navodi na zvaničnom sajtu kompanije, pravda rastom troškova celokupnog poslovanja.
Oni koji nisu saglasni sa novom cenom tarifnog paketa, u skladu sa članom 107. Zakona o elektronskim komunikacijama, do 8. decembra imaju mogućnost da raskinu ugovor bez plaćanja penala, stoji u obaveštenju.
Međutim, istog trenutka na društvenim mrežama počele su da kruže navodne informacije o raznim pritiscima na potrošače, kako bi i pored poskupljenja ostali u toj mreži.
Oduzimanje i gašenje broja telefona u slučaju raskida ugovora, onemogućavanje prenošenja broja kod drugog operatera ili isplata celokupne vrednosti uređaja iako je dobijen na osnovu kredita banke, neka su od upozorenja koja su ovih dana kružila na Tviteru i Fejsbuku.
Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Goran Papović istakao je u izjavi za Tanjug da je u ovom slučaju osnovno pravo potrošača da otkažu ugovor, bez ikakve ugovorne kazne.
On smatra da je Telenor upoznat sa zakonskom regulativom koja mobilnim operaterima onemogućava uslovljavanje korisnika tako što će prisvojiti broj telefona.
„Verovatno je neko pustio tu priču da bi se ispitao puls potrošača, kako oni reaguju na to“, rekao je Papović.
U slučaju da je stvar ozbiljna, dodaje, moraju da reaguju Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija i nadležne inspekcije, a NOPS će građanima pomoći da pokrenu sudske postupke.
On je rekao da se od najave promene tarifa u Telenoru nije značajno uvećao broj pritužbi udruženju.
Profesor Beogradske bankarske akademije Zoran Grubišić ocenjuje da je uvezena inflacija zbog skoka cena energenata uticala na ovo, još jedno u nizu, poskupljenje sa kojim se suočavaju građani.
Grubišić je rekao Tanjugu da nekada na oligopolskim tržištima, kakvo čini i nekoliko mobilnih operatera u našoj zemlji, može da postoji prećutni dogovor o sinhronizovanom povećanju cena ali da, kako je rekao, ne veruje da je to slučaj u ovom trenutku.
„Pošto je ovde samo jedan operater digao cene, mislim da se ne radi o nekakvom prećutnom dogovoru“, kazao je on.
Grubišić je naveo da ne može da prognozira da li će i drugi mobilni operateri podići cene, kao i da se, dodaje, čeka njihova reakcija.
„Telenor možda sa ovim rizikuje, ako drugi ne dignu cene, da izgubi jedan deo klijenata“, ocenio je Grubišić.
On se složio sa zvaničnim objašnjenjem Telenora da porast troškova može da bude osnov da se deo tereta prenese na kupce, a to se, kako je rekao, moglo rešiti i smanjenjem profitne marže.