Auto-škole u Srbiji predlažu izmenu načina obuke za vozače i povoljnije cene. Umesto 65.000 dinara, „škola“ za B kategoriju mogla bi da košta oko 45.000
UMESTO dosadašnjih 65.000 dinara, koliko iznosi najniža cena obuke za sticanje vozačke dozvole za B kategoriju, budući vozači mogli bi da plaćaju znatno manje, a da pri tome dobiju kvalitetnije obrazovanje. Prve računice pokazuju da bi cena obuke bila niža za 15.000 do 20.000 dinara.
– Naš predlog je da se ukinu teorijska nastava i polaganje u auto-školama, a da se sticanje znanja iz ove oblasti preusmeri u redovno školstvo – kaže, za „Novosti“, licencirani instruktor vožnje Ostoja Aleksić, koji će precizno razrađen predlog, u ime više auto-škola, inicijatora ove izmene, proslediti nadležnim institucijama Srbije.
Ideja je jednostavna i, čini se, lako ostvarljiva, s mnogo benefita za sve učesnike u saobraćaju, ali i za celu državu.
– U srednjim školama, u drugom razredu, trebalo bi uvesti obavezni predmet o saobaraćaju, gde bi deca učila mnogo više i mnogo bolje o svemu u vezi sa učešćem u saobraćaju. Kad završe razred, s navršenih 16 godina mogli bi da upišu obuku za vozača i tako steknu praktična znanja. Polagali bi samo vožnju – objašnjava Aleksić.
Predlog podržava i generalni sekretar Zajednice auto-škola Srbije Petar Rašeta.
– Mi smo i ranije ukazivali na to da je obuka kakvu su nam sada nametnuli preskupa i nekvalitetna. Jasno je da vi tokom 40 časova, na jednom kursu, ne možete dovoljno da obučite mlade ljude – kaže Rašeta.
On pojašnjava da je sadašnji sistem preglomazan, preskup i neefikasan i da godinama upozorava nadležne na to.
Rašeta kaže i da je neophodno da država, koja za saniranje šteta saobraćajnih udesa, isplatu štete i slično troši tri-pet odsto bruto društvenog dohotka, taj novac bolje utroši.
– Treba uvesti saobraćajno obrazovanje od prvog razreda osnovne škole, da se deca odmalena nauče ponašanju u saobraćaju. Zar treba reći koliko života gubimo godišnje, a uveren sam da bi se ovako postigli bolji rezultati – tvrdi Rašeta. – U srednjoj školi bi se deca pripremala za polaganje vozačkog ispita i na drumu bismo imali bolje, odgovornije i pažljivije vozače.
Od stupanja na snagu novog Zakona o bezbednosti saobraćaja Srbije 2009. godine uvedene su mnoge novine u radu auto-škola Srbije. I auto-škole i kandidati za vozače imali su i imaju veliki broj primedaba, što je rezultiralo i gašenjem skoro trećine auto-škola u Srbiji i mnogobrojnim protestima.
Da problemi ni danas nisu rešeni na najbolji način, najbolje svedoče crne hronike koje svakodnevno pune izveštaji o nesrećama na našim drumovima.
ISKLjUČITI MUP
IZ sistema obuke trebalo bi potpuno isključiti MUP, smatra Aleksić. – Potrebno je da ceo sistem, od školovanja do dobijanja dozvole, još više kontroliše Agencija za bezbednost saobraćaja Srbije. Tako bi se tačno znalo šta je čija nadležnost, ali i odgovornost – kaže Aleksić.
– Gube se silno vreme i novac. Auto-škole sada moraju da opremaju učionice, uvode sistem kamera za nadzor, što je i zakonski sporno, a očekuje se da složen sistem saobraćaja kandidati savladaju na jednom običnom kursu. Kod nas se pri tome kupuju i doktorske diplome…
Izvor http://www.novosti.rs/ P. ŽIVKOVIĆ