Hoće li doći do zatvaranja NIS-ovih pumpi? To pitanje trenutno zavisi od političkih i ekonomskih pregovora koji su u toku. Zatvaranje računa NIS-a od strane banaka moglo bi izazvati ozbiljne probleme u poslovanju ove kompanije, uključujući mogućnost obustavljanja rada benzinskih stanica. Da bi se izbegli veći poremećaji, druge benzinske stanice širom Srbije nastaviće sa radom, a MOL je već najavio povećanje isporuka goriva. Takođe, vlasti u Srbiji i međunarodni partneri rade na pronalaženju rešenja koje bi omogućilo nesmetan transport goriva. Iako postoji potencijalna opasnost od zatvaranja NIS-ovih pumpi, još uvek nije jasno da li će do toga doći, jer sve zavisi od daljih pregovora i političkih odluka koje će biti donesene u narednim danima.
Banke u Srbiji donele su odluku da u subotu, 22. februara, zatvore račune NIS-a i prestanu da obavljaju transakcije sa ovom kompanijom. Ovaj potez izazvao je zabrinutost u vezi sa mogućim zatvaranjem benzinskih stanica koje NIS vodi u Srbiji, a potencijalne posledice po tržište goriva su značajne.
Kako piše Nova ekonomija, sve banke, osim Poštanske štedionice koja je u vlasništvu države, planiraju da obustave saradnju sa NIS-om. Postoji mogućnost da će jedna banka, do 27. februara, nastaviti da servisira NIS u nadi da će doći do političkog dogovora u poslednjem trenutku.
Prema informacijama koje je podelio sagovornik Nove ekonomije, prestanak obavljanja transakcija sa NIS-om može imati ozbiljne posledice za poslovanje ove kompanije. „Firma prestaje da postoji kada joj ugase račune. Sve i da neko hoće da krši sankcije, nema kako da uplati novac NIS-u“, navodi izvor. Dodatno, ono što je prvobitno predloženo kao rešenje – da posrednici kupuju naftu i preprodaju NIS-u – nije izvodljivo jer bi i oni bili podložni sankcijama.
NIS je razmatrao opciju da nastavi sa radom primajući samo gotovinu na svojim pumpama, ukoliko bi mu bila onemogućena naplata putem kartica. Međutim, nakon procene, zaključeno je da bi takav način rada bio neizvodljiv zbog problema sa ostalim bankarskim plaćanjima.
Ako banke prestanu da obavljaju transakcije, očekuje se da će raditi i ostale benzinske stanice, jer će snabdevanje gorivom biti moguće preko drugih distributera. Mađarski MOL je najavio da je spreman da udvostruči isporuke goriva Srbiji i da saradjuje sa vladama Mađarske i Srbije na pojednostavljivanju procedura za transport goriva.
Srbija, prema informacijama iz Ministarstva spoljne i unutrašnje trgovine, ima dovoljno naftnih rezervi za najmanje dva meseca, dok NIS ima sopstvene zalihe. Ipak, pitanje ostaje kako će biti obezbeđeno redovno snabdevanje potrošača u slučaju zatvaranja pumpi koje vodi NIS.
Iako je tržište goriva u Srbiji veoma konkurentno, sa 1.529 benzinskih stanica u zemlji, NIS kontroliše oko 80 odsto tržišta naftnih derivata, što znači da bi prestanak rada ove kompanije mogao izazvati ozbiljne poremećaje, posebno na maloprodajnom tržištu goriva.
Na kraju, iako je situacija izazvana sankcijama ozbiljna, mnogi veruju da će politički dogovor ili neka druga rešenja doprineti stabilizaciji tržišta i obezbeđivanju nesmetanog snabdevanja gorivom za potrošače u Srbiji.
Izvor: /Ozon/Nova ekonomija