United Grupa je jedan od najvećih telekomunikacionih i medijskih igrača u Srbiji i Balkanu, pružajući širok spektar usluga, uključujući kablovsku televiziju, internet, telefon, ali i vlasništvo nad mnogim poznatim televizijskim kanalima i internet platformama. U ovom članku saznajte šta sve pripada United Grupi u Srbiji i ko su ključni igrači u njenom vlasništvu.
Šta sve pripada United Grupi u Srbiji?
United Grupa poseduju brojne brendove i kompanije u Srbiji. Neki od najpoznatijih su:
- SBB (Srpske kablovske mreže): Najveći kablovski operator u Srbiji, koji pruža kablovsku televiziju, internet i telefon.
- Sport Klub: Televizijski kanal posvećen sportskim događajima, popularan u Srbiji i Balkanu.
- N1: Televizija sa 24-satnim vestima, u partnerstvu sa CNN-om.
- Nova S: Televizija koja nudi zabavni sadržaj, filmove i serije.
- Prva TV: Popularna komercijalna televizija sa širokim spektrom programa.
- B92: Televizija, radio stanica i sajt sa najnovijim vestima.
- IDJ TV: Kanal koji emituje muziku i zabavni sadržaj.
- Grand Produkcija: Produkcija poznata po muzičkim emisijama i zabavi.
Pored televizijskih kanala, United Grupa poseduju i internet portale poput B92.net, N1 Info, Sport Klub Online i Nova.rs, koji pružaju najnovije vesti i sportsku zabavu.
Ko je vlasnik United Grupe?
United Grupa je trenutno u vlasništvu međunarodne kompanije BC Partners, koja je preuzela kontrolu 2020. godine. Dragan Šolak, osnivač United Grupe, i dalje ima značajan uticaj na poslovanje kompanije, iako je sada BC Partners većinski vlasnik.
Koji mediji u Srbiji nisu u vlasništvu United Grupe?
Iako United Grupa ima u vlasništvu ili delu vlasništva mnoge značajne medije u Srbiji, postoje i drugi mediji koji nisu pod njenom kontrolom, među kojima su:
- RTS (Radio-televizija Srbije): Državna televizija, finansirana iz budžeta Republike Srbije.
- Pink: Privatna televizija koju kontroliše Željko Mitrović
- Kurir: Popularni dnevni portal, nezavisan od United Grupe, ali povremeno sarađuje sa velikim medijima.
- Večernje novosti: Dnevni list
Ringier Axel Springer u Srbiji
Ringier je jedan od ključnih aktera medijskog tržišta Srbije, a njegov put počinje još 1996. godine, kada je osnovana kompanija BLIC Press. Tada je tim novinara na čelu sa Manojlom Vukotićem pokrenuo dnevne novine Blic, koje su uskoro postale simbol nezavisnog novinarstva u zemlji. Prvi broj novina pojavio se u prodaji 16. septembra 1996. godine, sa tiražem od 300.000 primeraka. Započelo je besplatno distribuiranje Blica po beogradskim ulicama, da bi novine ubrzo počele da se prodaju po simboličnoj ceni od jednog dinara.
Tokom narednih godina, Blic je postajao sve veći i uticajniji, a 2004. godine švajcarska kompanija Ringier ulazi na tržište Srbije, čime započinje nova faza razvoja. Uz podršku Ringiera, Blic je lansirao nekoliko novih izdanja i magazina, među kojima je bio i Blic žena, koji je brzo postao najtiražniji nedeljnik u regionu.
Godine 2010. Ringier se udružuje sa nemačkim Axel Springerom, stvarajući Ringier Axel Springer d.o.o. i značajno šireći svoj medijski portfolio. Uz nove projekte kao što su Pulsonline.rs, NOIZZ, i specijalizovani magazini, Ringier Axel Springer je postao lider u digitalnoj medijskoj industriji. Blic, kao najposećeniji portal u Srbiji, nastavlja da dominira internet prostorom, a kompanija širi svoje poslovanje i na televiziju, pokrenuvši Blic TV 2022. godine.
Mediji koji nisu u vlasništvu većih grupacija
Pored medija koji pripadaju velikim grupacijama, važno je napomenuti da u Srbiji postoje i mediji koji nisu u vlasništvu nijedne velike medijske grupacije. Neki od njih su:
- Kurir: Iako je jedan od najpoznatijih portala i dnevnih novina u Srbiji, Kurir nije deo ni United Grupe, ni Ringier Axel Springer grupe. Iako povremeno sarađuje sa drugim velikim medijima, Kurir ima svoju nezavisnost.
- Večernje novosti
Nedavne promene u United Grupi
United Grupa je nedavno saopštila da je postigla dogovor o prodaji kompanije SBB grupaciji „e& PPF Telecom“. Takođe, platforme EON, Net TV Plus i Total TV, kao i prava na sportske prenose za Zapadni Balkan sa kanala Sport Kluba, prodati su Telekomu Srbija. Ipak, United Grupa će i dalje zadržati kontrolu nad svojim ključnim medijskim kućama u Srbiji, kao što su N1 i Nova S, koji će ostati dostupni korisnicima SBB-a i Yettel-a, piše Sputnik.
United Grupa je potvrdila da će i dalje poslovati sa produkcijskim kućama kao što su Grand i IDJ, a da ne postoje pregovori o prodaji drugih medijskih kuća. Međutim, u vezi sa sportskim sadržajem, United Grupa je najavila da će prava na sportske prenose sa kanala Sport Kluba preći na Arena Grupu zbog gubitka ekskluzivnih prava na najveća sportska takmičenja. Portal Sport Klub nastaviće sa radom, a novinari tog kanala nastaviće da prate sportski sadržaj za kanale United Grupe.
United Grupa je ključni igrač na medijskom i telekomunikacijskom tržištu Srbije i Balkana, sa velikim brojem popularnih brendova i kanala. Iako je pod kontrolom stranih investitora, kao što je BC Partners, Dragan Šolak i dalje ima važnu ulogu u njenom poslovanju. Nedavne promene, poput prodaje SBB-a i prava na sportske prenose, imaju značajan uticaj na medijsku scenu Srbije, dok će mediji kao što su N1, Nova S i Prva TV i dalje biti važan deo njenog portfolija.
Pored United Grupe, Ringier Axel Springer je još jedna važna medijska grupacija u Srbiji, sa značajnim brojem čitalaca i posetilaca putem svojih novina i portala.