Sremska Mitrovica – Nekada su pijace bile centralno mesto gde su se Mitrovčani snabdevali svežim voćem i povrćem. Posebno vikendom, gužve su bile neminovne – poljoprivrednici su zadovoljno praznili svoje tezge, a kupci nosili cegere pune domaćih proizvoda. Danas, brz tempo života i praktičnost velikih marketa menjaju navike potrošača, što se oseća i na sremskomitrovačkoj pijaci.
Pripreme za Svetog Nikolu
Ovih dana pripreme za Svetog Nikolu, jednu od najzastupljenijih slava u Srbiji, dodatno su oživele prodaju ribe i drugih posnih namirnica. Redovi u ribarnicama postaju sve veći jer je cena šarana, kao najtraženije ribe, pala na 600 dinara po kilogramu, dok smuđ dostiže cenu od 1.300 dinara. Sitni slavski kolači na pijaci koštaju između 600 i 1.000 dinara po kilogramu, a njihova prodaja raste jer se sve više domaćica odlučuje za kupovinu umesto pripreme.
Pored ribe i kolača, tražene su i salate, pasulj i druge posne namirnice koje tradicionalno krase slavsku trpezu.
Pijaca ili supermarket?
Mitrovčani se danas dele između dva izbora – pijaca ili supermarket. Mnogi ističu da je pijaca mesto gde se mogu naći domaći i sveži proizvodi, dok marketi privlače praktičnošću i čestim akcijama.
„Mogu da dam primer na paradajzu – cena na pijaci je mnogo niža. Ipak, prodaja u marketu ide bolje. Ljudi kao da nemaju naviku da kupuju na pijaci ili im je jednostavno lakše jer u marketu mogu kupiti sve na jednom mestu,“ objašnjava jedan od prodavaca.
Kupci na pijaci, poput Jelene, kažu da su im pijace navika još iz mladosti. „Vikendom obavezno idem na pijacu. Kupim ono što mi je potrebno za taj dan i ne kupujem previše da se ne bi bacilo,“ kaže Jelena.
S druge strane, mlađe generacije često biraju supermarkete. „Kvalitet je sličan, ali u radnjama često imaju akcije. Nemam velika primanja, pa biram ono što mi je jeftinije,“ rekla je devojka ispred jednog marketa.
Različite cene i navike
Poređenje cena pokazuje zanimljive razlike:
- Pasulj: Pijaca – 450 dinara
- Jaja: Pijaca – od 11 do 25 dinara
- Ajvar: Pijaca – 500 dinara
- Suve šljive: Pijaca – 499 dinara
„Prodaja se smanjila. Ljudi danas kupuju na komad, jednu mrkvu, jedan luk. Ipak, oni koji znaju šta je domaće i sveže, uvek biraju pijacu,“ ističe jedna prodavačica.
Šta kažu građani?
I dok neki kupci ne mogu da zamisle vikend bez odlaska na pijacu, drugi biraju praktičnost supermarketa. „Nema više pijace, to je sentimentalna stvar. U marketu kupim sve na jednom mestu i ne moram dalje,“ kaže jedan od kupaca.
Prema anketi koju smo sproveli, većina Mitrovčana ipak bira pijacu za kupovinu svežeg voća i povrća, zatim slede marketi, dok manji deo građana kupuje u lokalnim piljarama. Veliki broj porodica i dalje koristi voće i povrće iz svojih bašta i voćnjaka.