Vlada Srbije je usvojila Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima.
Nove izmene i dopune Zakona obuhvataju širok spektar oblasti, uključujući regulisanje pitanja autonomnih vozila i kamiona koji izbegavaju korišćenje auto-puteva.
Jedna od ključnih novina u predloženom zakonu je stvaranje pravnog okvira za testiranje autonomnih vozila na putevima, čime će Srbija postati jedan od lidera u Evropi u ovoj oblasti.
Predložene izmene takođe rešavaju pitanje nedostatka profesionalnih vozača, koji su u velikom broju odlučili da rade u inostranstvu.
Kada Predlog zakona bude usvojen u Skupštini, omogućiće se prepravke upotrebljavanih motornih vozila prilikom uvoza, ukoliko se utvrdi da nisu u potpunosti usaglašena sa jednoobraznim tehničkim uslovima.
Takođe, izmene obuhvataju odredbe o prelazu puta preko pruge, gde će se, uz ugled na razvijene evropske zemlje, uvoditi dvobojni semafori kao efikasnije rešenje. U skladu s tim, uvodi se novi signalni pojam kako bi se učesnici u drumskom saobraćaju informisali da je uređaj na putnom/pružnom prelazu u kvaru i da je potrebna povećana opreznost.
Ovim izmenama Zakona dodatno će se pojasniti i pojednostaviti postupak za utvrđivanje vozila od istorijskog značaja (oldtajmera) i stvoriti osnova za dalji razvoj tehnologije autonomnih vozila. Ujedno, omogućiće se i sprovođenje Programa ePapir.
Kada su u pitanju kaznene odredbe, planira se pooštravanje kazni za teretna vozila koja zaobilaze obavezan korišćenje auto-puteva kako bi izbegla plaćanje putarine. Ovo će zaštiti puteve nižeg reda i poboljšati bezbednost saobraćaja na tim deonicama.
Trenutno, putarina za celu deonicu autoputa Subotica-Beograd-Preševo iznosi 14.470 dinara, a predložena najviša kazna za nepoštovanje znaka „obavezan smer“ za teretna vozila iznosi 50.000 dinara. Ukoliko se kazna plati u roku od osam dana od dana prijema, kazna će biti umanjena na 25.000 dinara.