Sremska Mitrovica – U prvih šest meseci ove godine na putevima u Sremu život je izgubilo 17 lica, a u istom periodu otkriveno je više od 1.000 vozača koji su upravljali motornim vozilom u alkoholisanom stanju. Ove podatke na jučerašnjoj konferenciji za medije izneo je načelnik Odeljenja saobraćajne policije u Policijskoj upravi u Sremskoj Mitrovici Vladimir Roljić
Prema njegovim rečima početkom godine na teritoriji Srema stanje bezbednosti u saobraćaju bilo je jako dobro, međutim u aprilu mesecu desio se talas saobraćajnih nesreća sa poginulim licima. Nakon toga pokrenuta je jedna snažna medijska kampanju.
“Hteli smo da dopremo do svakog vozača, do svakog građanina Srema, da im objasnimo šta se to dešava na našim putevima, kakve se greške prave, kakve su posledice nepoštovanja propisa, kakve se tragedije dešavaju zbog nepažnje i zahvaljujući toj kampanji koju smo sproveli u maju i junu mesecu imali smo jednu stabilnu situaciju kada je saobraćaj u pitanju”, reko je Roljić.
U prvih šest meseci ove godine, prema njegovim rečima, stanje bezbednostu u saobraćaju na teritoriji Srema je bolje u odnosu na isti period prošle godine, smanjen je broj nezgoda i lica koja su izgubila život ili pretrepala povrede u saobraćaju.
“Od početka godine do sada 17 lica je izgubilo život, to je visok broj i ne možemo biti zadovoljnim tim podatkom, jer svaki broj je jedno ime i prezime, jedna tragedija, strašna priča i nećemo biti zadovoljni dok se on drastično ne smanji”, rekao je načelnik i dodao da u pomenutom periodu nije bilo poginule dece u saobraćaju, da je stanje bezbednosti u zonama škola dobro, da nije bilo problema, baš kao ni u užim gradskim jezgrima, centrima, pešačkim zonama.
Najčešći prekršaj koji čine građani Srema i dalje su neprilagođena brzina, prvenstveno u naseljenim mestima gde je ograničenje 30 km/h, na bulevarima gde su četiri trake i slično. Pored brzine to je i nekorišćenje sigurnosnog pojasa, posebno na zadnjoj klupi gde je procenat vezivanja samo 15% u odnosu na 95% na prednjim sedištima. Čest prekršaj je i korišćenje mobilnog telefona u toku vožnje bez uređaja koje omogućuje telefoniranje bez ruku.
“Jedan prekršaj posebno bitan, koji nije čest kao prethodno navedeni, ali je teži od njih jeste upravljanje vozilom pod dejstvom alkohola. Nažalost i dalje je poražavajuća statistika kada je ovaj prekršaj u pitanju, samo u prvih 6 meseci je otkriveno preko 1.000 vozača koji su upravljali pod dejstvom alkoholana teritoriji Srema. Četvrtina njih je zadržana na trežnjenju, što znači da su imali više od 1,2 promila alkohola u krvi”, rekao je Roljić.
O turističkoj sezoni
Srem je najtranzitnije područje, region u Republici Srbiji. Jedini kroz koji prolaze dva auto puta i koji ima šest graničnih prelaza, među njima i najveći u zemlji – Batrovci. Pored toga državni put koji od Novog Sada preko Rume vodi ka Crnoj Gori prolazi kroz Srem, kao i državni put koji od Kuzmina vodi ka Sremskoj Rači, odnosno Republici Srpskoj.
“U ovim letnjim mesecima ogroman priliv putnika je na našem terenu, pored toga i stanovnici Srema se kreću, odlaze na odmore, turističke destinacije, upravo zbog toga želeo bih da upozorim i apelujem na naše građane da pre polaska na put obavezno provere pouzdanost i ispravnost svog vozila, pre svega pneumatika, uređaja za zaustavljanje i drugih tehničkih uređaja. Da na put kreću odmorni, naš savet je da putuju danju, a ne noću zbog bolje vidiljivosti, da prave češće pause, konzumiraju dovoljne količine tečnosti, lakšu hranu koja ne izaziva pospanost, da poštuju ograničenja brzine i druge propise”, rekao je Roljić.
On je podsetio da je u toku i građevinska sezona, te da vozači mogu očekivati radove na putu, zastoje, prekide saobraćaja i da se u takvim situacijama suzdrže od nekih rizičnih ponašanja, kao što su nepropisna preticanja, nedozovoljena polukružna okretanja i slično.
Pored turističke sezone u jeku je i sezona poljoprivrednih radova, žetva je u Sremu uveliko u toku, pa se i na tut emu osvrnuo načelnik.
“Saobraćajna policija je pre svega tu da pomogne poljoprivrednicima da se žetva završi što pre, dok to vremenski uslovi dozvoljavaju i nikako mi nismo ti koji će im to otežavati, ali ne možemo dozvoliti da u sobraćaju učestvuju vozači poljoprivrednih mašina pod uticajem alkohola, kao št ne možemo da dozvolimo i da ta vozila nemaju ispravne svetlosne i signalne uređaje, posebno na priključnim vozilima kao što su prikolice. Situacija kada su poljoprivrednici u saobraćaju u pitanju se popravila u odnosu na prethodne godine i mogu da kažemo da još uvek nismo imali takvih nezgoda gde su učestvovala ova vozila, a da su bile neke teže posledice i nadamo se da će tako ostati do kraja poljoprivredne sezone”, rekao je dalje Roljić.
Leto je doba kada su đaci i student na raspustu, kada škole ne rade, kada se održavaju brojne sportske, kulturne, muzičke manifestacije, festivali i samim tim prisustvo mladih vozača je veće na putevima, posebno noću tako da saobraćajna policija preduzima značajne mere u smislu da se na putnim pravcima koji vode ka mestima održavanja manifestacija pojača kontrola alkohola kod ovih vozača.
“Statistički podaci govore da vozači od 18 do 27 godine izazovu trećinu saobraćajnih nezgoda. Odnosno izazivaju dosta veći broj nesreća u odnosu na druge starosne strukture, tako da apelujem na njih da ni slučajno ne upravljaju vozilom pod dejstom alkohola, da ne koriste narkotička sredstva i da poštuju ograničenja koja imaju sa probnim vozačkim dozvolama”, poručio je načelnik.
Mladi vozači si upravo oni koji najviše koriste dvotočkaše – mopede i motocikle, dok stanovnici stariji od 60 godina najviše koriste bicikle i jedni i drugi čine razne saobraćajne prekršaje, a od svih nezgoda koje se dogode sami izazovu polovinu.
Najčešći prekršaj kod vozača dvotočkaša je prelazak na crveno na semaforu, zatim izvođenje radnje vozilom bez pokazivanja znaka da će ista biti izvšena, zatim upravljanje vozilom pod dejstvu alkohola u dnevnim uslovima. Motociklisti ne koriste zaštitnu kacigu, voze nepropisnom brzinom i slično.
Od pre nekoliko dana Saobraćajna policija uveli je novinu – motoristu presretača, civilni motocikl koji nema obeležja policije i policajac na njemu nije u uniformi, a on kontroliše poštovanje propisa, pre svega korišćenje kacige, prolazak na crveno svetlo, upravljanje vozilom i korišćenje mobilnog telefona i nekorišćenje pojasa.
Za prva četiri dana njegovog angažovanja pokazalo se da ima veoma mnogo prekršaja, završio je izlaganje načelnik Roljić, tako da će u narednom periodu pored motociklista presretača koristiti i civilna vozila bez obeležja policije. Ove civilne patrole postižu značajne rezultate i otkrivaju one prekršaje kod onih građana koji se ne ustručavaju da čine prekršaj i onda kada znaju gde se policija nalazi.