Sremska Mitrovica – Na 26. sednici Skupštine grada Sremska Mitrovica većinom odborničkih glasova usvojena je Odluka o donošenju plana detaljne regulacije centralne zone naselja Mačvanska Mitrovica.
Nešto više o samom planu, šta on podrazumeva, koje novine će doneti stanovnicima Male Mitrovice i razlozima izrade istog rekla je direktorica Javnog preduzeća za poslove urbanizma “Urbanizam”, Mirjana Vašut.
“Uradili smo Plan detaljne regulacije centralne zone naselja Mačvanska Mitrovica iz tog razloga što se dugi niz godina u nazad na tom prostoru gotovo ništa nije dešavalo u smislu promene pravila građnja. Kao što je poznato Grad Sremsku Mitrovicu čini konurbacija tri naselja, a to su Sremska Mitrovica, Mačvanska Mitrovica i Laćarak. Ovde je bitno reći i da je osnovni koncept razvoja grada Sremska Mitrovica razvoj grada na dve obale. Taj koncept je decenijski i u tom smislu je bilo nužno da se sada kada je izgrađen i već duži period funkcioniše most Svetog Irineja koji je u stvari pružena ruka između dva naselja preko reke, radi nešto u smislu regulisanja pravila uređenja i građenja na prostoru centralnog dela naselja Mačvanska Mitrovica i podizanja urbaniteta na tom prostoru”, počinje Vašut.
Ona je navela neke ključne tačke, odnosno prostore koji će realizacijom pomenutog plana dobiti drugačiju namenu. Jedan od njih je i prostor starog brodogradilišta na kojem se nalazi upravna zgrada pod zaštitiom države i devastirani hangari.
“Pored nekadašnjeg brodogradilišta imamo problem sa autobuskom stanicom koja u postojećem stanju stoji na jako lošem mestu i oko koje se dešavala spontana izgradnja ili kako se to u narodu kaže divlja gradnja, gradnja objekata bez odobrenja. Zatim u toj centralnoj zoni se nalazi prostor fudbalskog igrališta koji je tu sam po sebi u zatečenom stanju i on više sada ne može da funkcioniše u pavom smislu, jer je za takav objekat sada sa razvojem kluba koji ga koristi potrebno da ima i pomoćno igralište”, objašnjava Vašut.
Ona se osvrće i naprostor na kojem se nalazi novoizgrađeni objekat osnovne škole, a zatim i na prostor objekta predškolske ustanove koje treba da imaju u svom sastavu i prostore za igru, odnosno sportske aktivnosti dece i učenika, kao i za mirujući saobraćaj, odnosno parking.
“Ono što je karakteristika ovog naselja jeste da je ono izgrađeno na dosta niskom terenu i da se u centralnoj zoni tog naselja nalaze otvoreni atmosferski kanali koji u ovom slučaju degradiraj taj prostor. Sagledavši sve potrebe postojećeg stanja šta je smetnja i šta su potrebe ovog naselja, pa i celog grada u smislu onog osnovnog koncepta o kome sam na početku govorila urađen je plan detaljne regulacije koji je te prostore pripremio za realizaciju sa planskim osnovom da bi se mogla popraviti pre svega infrastrukturna mreža, odnosno na osnovu plana je moguće formirati nove ulice, nove površine u javnoj nameni i tim novim ulicama, koridorima izgraditi novu dopunsku infrastrukturnu mrežu koja će ovaj prostor podići u smislu kvaliteta opremljenosti, a kada se on opremi u infrastrukturnom smislu onda postoje preduslovi za građenje”, objašnjava dalje direktorica “Urbanizma”.
Opšti cilj izrade plana jeste definisanje racionalnog i ekonomičnog rešenja koje će stvoriti uslove za uređenje slobodnih, neuređenih površina i unutrašnjosti centralne zone Mačvanska Mitrovica kako bi se aktiviralo zemljište za izgradnj urbanih funkcija sekundarnog centra naselja, prvenstveno porodičnih i više porodičnih stambenih objekata. Takođe i postizanje višeg stepena urbaniteta centralne zone naselja povećanjem površina u javnoj nameni (obrazovnih, sportskih, pešačkih, rekreativnih i zelenih površina) i njihovo uređenje korišćenjem savremenog urbanog mobilijara.
“To znači da će prostor koji je u obhvatu ovog plana mnogo više kada se realizuju sve njegove postavke, ličiti na grad, odnosno na nešto što prati gradske i centralne sadržaje u Sremskoj Mitrovici”, pojašnjava Vašut.
Posebni ciljevi uređenja prostora u obuhvatu plana su: stvaranje uslova za izgradnju zone centra Mačvanske Mitrovice sa pravilnom naseljenskom saobraćajnom-uličnom mrežom, površinama mirujućeg saobraćaja i pešačkom zonom sa parkom, kao i stvaranje uslova za izgradnju novih stambenih blokova i izgradnju nedostajuće mreže infrastrukture.
Ovo konkretno znači da u zoni bivšeg brodogradilišta formira se zona u kojoj će se obezbediti mogućnost i zaštita očuvanja pomente upravne zgrade i njena dogradnja u smislu formiranja prostora za izgradnju hotela. To je mogućnost. Zatim na prostoru gde se nalaze hangar i čitava šuma neuređenog prostora biće moguće izgraditi objekat, višeporodični stambeno – poslovni objekat spratnosti 4 sprata i u tom prostoru se predviđa da se smeste i funkcije u javnoj nameni. Oko tog prostora biće uređeni platoi kao pešačke zone sa parkovskim površinama i površinama za parkiranje. Taj prostor će od južne strane tog bloka deliti nova saobraćajnica i sa druge strane te saobraćajnice takođe će biti moguća izgradnja stambeno poslovnog objekta veće spratnosti sa prostorom za mirujući saobraćaj i zelene površine.
Formiranjem nove mreže saobraćaja u tom prostoru biće moguća izgradnja porodičnih stambenih objekata koji će pratiti ovaj prostor centralne zone.
“Takođe nešto novo što smo planirali da uredimo u ovoj zoni jeste prostor oko postojećeg kanala koji mora da ostane kao otvoreni kanal. Taj deo smo naglasili i tu bi trebalo da formiramo zonu takozvanih wetlend prostora. Kanal neće biti ograničavajući faktor, nego će prostor oko njega biti kompletno uređen i predstavljaće potencijal za razvoj zelenih površina i površina na kojima će se ljudi moći odmarat i rekreirati”, priča Vašut.
U južnoj zoni obuhvata plana gde se nalazi postojeće igralište, škola, vrtić su definisani prostori u javnoj nameni prošireni, znači pribavljaće se povrišine u javnoj nameni kako bi se obezbedilo igralište za decu iz vrtića, sportski tereni uz školu i takođe u tom prostoru su predviđeni novi saobraćajni koridori, ulični koridori koji će problem tog prostora u smislu obezbeđenja pristupa i mirjućeg saobraćaja rešiti u potpunosti. Prostor oko autobuske stanice će biti uređen tako da će se maksimalno omogućiti legalizacija bespravno izgrađenih obejakata , a autobuska stanica će morati da potraži neku novu lokaciju koja će biti fnkcionalnija, odnosno saobraćajno pristupačnija.
“Iz svega ovoga Grad Sremska Mitrovica može da očekuje pozitivne efekte u smislu poslovanja na tom prostoru, u smislu gradnje, a ono što će građani Mačvanske Mitrovice imati kao pozitivan efekat to je uređenje infrastrukture, odnosno podizanje kvalteta i kvaniteta infrastrukture”, završava Vašut.